Proč se SEO ve WordPressu vůbec věnovat?
SEO neboli optimalizace pro vyhledávače jsou souborem praktik, které pomáhají tomu, aby se vaše stránka zobrazovala ve výsledcích vyhledávání na co nejlepších pozicích. Věnujte SEO stejnou pozornost jako tvorbě samotného obsahu (se kterou také úzce souvisí) nebo reklamám. Dobré SEO vám totiž dlouhodobě zvedne organickou návštěvnost a pomůže získat zákazníky. A to dokonce často levněji než zmíněné reklamy.
Jakmile Google nebo Seznam vyhodnotí, že jste relevantní pro uživatele, který hledá určitý obsah, posune vás ve výsledcích vyhledávání výše. A právě to, že jste relevantní, mu dáte vědět pomocí SEO.
Tip: Pokud je pro vás tento termín nový, přečtěte si o SEO více.
SEO a WordPress
Web postavený na WordPressu je ve své podstatě stejný jako každý jiný, a proto pro něj platí i stejná pravidla SEO jako pro kterýkoliv jiný web. Stránky na WordPressu si často spravují provozovatelé webů sami bez pomoci třetích stran, proto potřebují mít povědomí o tom, jak správně nastavit všechny prvky spojené se SEO.
SEO se týká úplně každé stránky na vašem webu, bez ohledu na to, zda je to článek, produktová stránka nebo kontakty.
Nemusíte být WordPress SEO expert. Všechny nejdůležitější praktiky a konkrétní nastavení vám na následujících řádcích ukážeme.
Buďte vidět
Jakmile máte web připravený a chcete ho uživatelům zpřístupnit, potřebujete ho nejprve zviditelnit pro vyhledávače. Dokud to neuděláte, vůbec o vás nebudou vědět a do vyhledávání vás nezařadí. Ve WordPressu stránku zviditelníte jednoduše v Nastavení → Zobrazování → a necháte prázdné (nezaškrtnuté) políčko „Dostupnost pro vyhledávače“ → Uložit změny. Je to trochu matoucí, ale když zaškrtnuté je, tak vás vyhledávače nevidí.
Přehledné URL adresy
Už jste někdy kopírovali webovou adresu, která byla roztažená přes několik řádků a plná znaků, číslic a shluku nesrozumitelných písmen? Tak přesně takhle správná URL adresa vypadat nemá. I kdyby byla krátká – ale nekonkrétní – stejně je to špatně.
- Správná URL adresa vypadá takhle: https://www.mytimi.cz/jak-poznat-podvodne-seo/
- Ne kupříkladu takto: http://www.spatna-adresa.cz/io%ap46t?hst4687UhRX%-sQ8p°2qoCNfnz8
Když upravujete nebo vytváříte stránku, vidíte pod políčkem s názvem stránky i URL adresu. Tu můžete libovolně upravit – tedy především zkrátit. Zvláště u názvů článků nebo produktů může být někdy příliš dlouhá. Jen si dejte pozor, aby byla vždycky unikátní (tedy aby nebyla stejná jako nějaká jiná, kterou na webu máte). Krátká a výstižná URL adresa působí důvěryhodně pro čtenáře i pro vyhledávače.
Jak nastavit její tvar?
Tuto důležitou součást WordPress pro SEO usnadňuje tím, že si můžete nastavit výchozí obecnou strukturu URL adres (a nemusíte je pak vždycky upravovat ručně). Jde to provést v Nastavení → Trvalé odkazy. Zde doporučujeme možnost „název příspěvku“ nebo „vlastní struktura“.
Pokud využijete vlastní strukturu, do políčka vedle napište %postname%. Tím zařídíte, že se URL adresa vždycky vytvoří na základě názvu příspěvku. Pokud chcete, můžete přidat i %category%, tím se před názvem příspěvku zobrazí ještě i rubrika.
Například: mytimi.cz/%category%/%postname%/
by mohlo vypadat takto: mytimi.cz/blog/co-je-seo/
Existují i další štítky, které můžete použít, například %author% nebo %year%, ale my osobně bychom je nedoporučovali používat. Adresa je pak zbytečně dlouhá. E-shopy, které přidávají každý den velké množství hodně podobných produktů někdy používají tvar /%year%/%monthnum%/%day%/%postname%/.
Pozor: Pokud se vám po nastavení trvalých odkazů začne na stránkách zobrazovat chyba 404, máte asi v hostingu deaktivovaný soubor .htaccess a musíte ho aktivovat.
Rubriky
Pod nastavením URL příspěvků najdete i nastavení rubrik a štítků. WordPress je má přednastavené jako /category/ pro rubriku a /tag/ pro štítek. Doporučujeme je minimálně změnit na české názvy „rubrika“ a „štítek“, ale můžete je nastavit, jak se vám zlíbí.
Chcete WWW?
Než web naplno spustíte, vyberte si, zda chcete používat variantu s WWW nebo bez. My máme tradiční https://www.mytimi.cz/, ale mohli bychom být i jenom https://mytimi.cz/. Je to úplně jedno, ale musíte v tom být konzistentní, jinak to vyhledávač bude brát jako dvě rozdílené stránky.
Ve WordPressu to nastavíte tímto způsobem: Nastavení → Obecné a do obojího „Instalace WordPressu (URL)“ a „Úvodní stránka webu (URL)“ – napište zvolenou URL adresu. Stejnou.
Propojení s Google Analytics
Nezapomeňte si ani včas založit účet v Google Analytics, abyste mohli sledovat, jak si váš web vede. Bez měření výsledků se budete jen těžko posouvat a vhodně upravovat svoji marketingovou strategii.
S Google Analytics zjistíte, kolik lidí na váš web přišlo, odkud přišli, jak dlouhou dobu u vás strávili a tak dále.
Jakmile si účet založíte, Google Analytics vám vygeneruje váš vlastní měřicí kód. Ten je pak potřeba vložit do zdrojového kódu hlavičky (sekce <head>) všech stránek webu. S jeho vložením vám pomůže například plugin All in One SEO Pack nebo Správce značek Google.
A můžete vesele analyzovat.
Klíčová slova
Jde o slova nebo fráze, které uživatelé zadávají do vyhledávače, když něco hledají na internetu. Vyhledávače pak používají programy zvané „boty“ nebo „crawlers“, které procházejí webové stránky a shromažďují informace o jejich obsahu. Během tohoto procesu identifikují klíčová slova nacházející se na stránce a podle nich stránku doporučí uživatelům, kteří hledají daný obsah.
Algoritmus bere v úvahu různé faktory, včetně toho, jak často se klíčová slova na stránce vyskytují, kde se vyskytují (například v titulcích, nadpisech, URL adresách), ale zohledňuje i další faktory, jako je kvalita obsahu nebo autorita dané stránky (reputace stránky a odbornosti autora).
Důvěryhodné stránky s kvalitním obsahem, zahrnujícím klíčová slova, která se shodují s dotazem uživatele, budou vyhledávače zobrazovat ve výsledcích vyhledávání výše.
Pomocí Marketing Mineru, Collabimu nebo Google Ads proveďte analýzu klíčových slov souvisejících s oborem, kterému se věnujete nebo o něm píšete článek. Následně relevantní klíčová slova zahrňte do textů na vašem webu. Pokud se je podaří vložit do nadpisů a metadat (o nich za chvíli), o to lépe.
Tip: Mohlo by vás zajímat, jak provést analýzu klíčových slov.
Metadata
Metadata slouží k popisu obsahu stránky pro vyhledávače, pomáhají ale v orientaci i uživatelům. Patří mezi ně především meta title – tedy název, který se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání a meta description – krátký dvouřádkový popis pod titlem.
Meta title by měl ideálně obsahovat klíčové slovo a za pomlčkou nebo svislou čárou (ALT+124) značku či název webu. Titulek by se měl vejít asi do 158 pixelů, tj. do 60 znaků, jinak bude příliš dlouhý a nezobrazí se celý.
Př.: Zvyšte úspěch kampaní: zkuste dynamické reklamy | myTimi.cz
Meta description má nalákat čtenáře, aby ve výsledcích vyhledávání klikl právě na váš odkaz. Zároveň vyhledávači přiblíží, o čem daná stránka je. Neměl by překročit limit 928 pixelů, tj. asi 160 znaků.
Př.: Lámete si hlavu, jak vyhrát boj o pozornost? Vyzkoušejte dynamické reklamy, které se přizpůsobí na míru a nabídnou zákazníkům to, co zrovna nejvíc chtějí.
Tyto položky můžete obvykle vyplnit ve spodní části administrace jednotlivých stránek.
Dříve se používala i meta keywords, ale dnes už nemají pro SEO žádný význam, tudíž vám doporučujeme tento tag vůbec nevyužívat.
Alternativní texty
Jsou součástí optimalizace (SEO) a vyplňují se u obrázků, videí a jiných vizuálních prvků. Při nahrávání obrázku je rozhodně nenechávejte prázdné, ale slovně do nich popište, co se na obrázku nachází.
Tento text se zobrazí uživatelům v případě, že se obrázek nenačte. Neuvidí tedy jen prázdnou plochu, ale dojde mu, co na ní mělo být. Alternativní text také pomáhá vyhledávači pochopit, jaký obsah uživatelům ukazujete. Správně napsané alternativní texty mohou navíc pomoct zlepšit pozici stránky ve výsledcích vyhledávání – zejména pokud obsahují klíčová slova spojená s tématem – nebo váš obrázek umístit do vyhledávání obrázků.
V neposlední řadě alternativní popis obrázku pomáhá se zorientovat v obsahu na webu i zrakově handicapovaným.
Tip: Podívejte se na podrobnější návod, jak správně psát alternativní texty.
Přehledně členěné texty
Přehledně členěné texty do kratších odstavců a používání nadpisů a podnadpisů má opět význam pro čtenáře i pro vyhledávače. Hezky formátovaný a přehledně rozdělený text se bude uživateli daleko lépe číst, než když uvidí souvislí blok textu jako v knize. Článku věnuje svou pozornost (pokud je samozřejmě dobrý i obsahem – obsah je král!) a na vašich stránkách zůstane déle. To je pro vyhledávače důležitý signál, že máte čtenářům co nabídnout.
Takovému textu snadněji rozumí i vyhledávače. Snáze najdou, jaké jsou jeho klíčové body, což může vést k lepší indexaci a zvýšení pravděpodobnosti, že váš obsah vyhledávač doporučí jako vhodný výsledek pro relevantní klíčová slova.
Tip: Přečtěte si také 6 způsobů, jak poznáte podvodné SEO.
Rychlost načítání
Rychlost načítání stránek určitě nepodceňujte. Nejenže uživatelé internetu nechtějí čekat ani o milisekundu déle, ale opět je to důležitý faktor i pro vyhledávač.
K vyhodnocení rychlosti webu můžete použít například Google PageSpeed Insights. Ten vyhodnotí rychlost načítání na PC i na telefonu, nejvíce můžete získat 100 bodů. Pokud dosáhnete nad 85, je to dobrý výsledek.
Kromě toho PageSpeed Insights poukáže na nedostatky, které web má a navrhne jejich řešení.
Tip: Rychlost načítání i potenciál organické návštěvnosti vyhodnotí i náš bezplatný nástroj.
Jak stránku zrychlíte?
Můžete optimalizovat celou řadu faktorů. PageSpeed Insights vám doporučí ty, které jsou pro vás vhodné. Vybrali jsme ale několik vhodných SEO WordPress pluginů, které web zrychlí.
Ke zrychlení webu je dobré přebytečné pluginy, které ve skutečnosti nevyužíváte, smazat. Tyto ale naopak nainstalujte:
- SEO plugin WordPress Performance Score Booster – ten smaže query string ze statických souborů, aktivuje GZIP kompresi, odstraní všechny řetězce dotazu z CSS a JavaScriptu a nastaví využití mezipaměti prohlížeče. Plugin nainstalujete přímo z WordPress administrace. Nastavení → WP Performance Score Booster → a vše přepněte na „On“.
- Autoptimize: zařídí kompresi souborů (scriptů a stylů) a minifikaci HTML, CSS a JS. Také ho nainstalujete přímo z WordPress administrace. Nastavení → Autoptimize → zaškrtněte „HTML options“, „JavaScript Options“ a „CSS Options“.
- Plugin WP Super Cache poslouží k nastavení WordPress cache (tedy dočasně uložených dat). Opět jde nainstalovat z administrace. Zvolte záložku „Easy“, kde jsou 3 základní způsoby nastavení → zaškrtněte „Caching On“ → a klikněte na „Update status“.
- WP Smush It umí komprimovat už nahrané obrázky, takže je nebudete muset zmenšovat a nahrávat znovu například přes TinyPNG. Sekce Média → Bulk Smush.it. Komprese chvíli potrvá, ale pořád je to nesrovnatelně rychlejší než ji provádět ručně. Zdarma si poradí s 50 ks obrázků do velikosti 1 MB.
- WP Rocket, v současnosti třetí nejoblíbenějších SEO plugin pro WordPress, využívající ukládání do mezipaměti za účelem zrychlení načítání webových stránek. Záložka CACHE → zaškrtněte „Enable caching for mobile device“ i „Separate cache files“ a ponechte nezaškrtnutou možnost „Enable caching for logged-in WordPress users; v záložce FILE OPTIMIZATION potom zašrtněte všechny možnosti“.
Tip: Přečtete si, jak optimalizovat Java Script, aby nenadělal víc škody než užitku.
Jsou nějaké další pluginy, které by náš SEO specialista Milan doporučil, nebo naopak z WordPressu hned odstranil?
Milan Fafek
Tohle je individuální. Nicméně mezi ty, které bych doporučil, patří určitě UpDraftPlus pro zálohování webu. Je potřeba po instalaci každého pluginu ověřit, že funguje, jak má, aby nerozhodil web. Pozor bych si dal například na pluginy, které automaticky přesměrovávají 404 stránky na homepage. Jednou jsem narazil na problém, že generují obrovské množství zbytečného přesměrování za účelem upgrade účtu na premium placenou verzi. Za SEO stejně nechceme posílat všechny chybové stránky jen na jednu konkrétní URL adresu.
SEO plugin pro WordPress
Když už jsme u těch pluginů, podíváme se ještě na ty, které vám výrazně usnadní správu stránek. Nejběžněji používané pluginy pro SEO ve WordPressu jsou „Yoast SEO“ nebo „All in One SEO Pack“. WordPress sám o sobě není dostatečně vybavený pro základní optimalizaci, proto je vhodné na WordPress SEO optimalizaci použít jeden z těchto pluginů.
All in One SEO Pack (AIOSEO)
- Automaticky posílá do Googlu oznámení o změnách na stránce, zabraňuje dvojitému obsahu.
- Okamžitě vytváří mapu stránek (sitemap) – je důležité mít pro své webové stránky mapu stránek XML, pomocí které mohou vyhledávače snadno najít veškerý váš obsah. AIOSEO vám ji vytvoří okamžitě po instalaci.
- Snadno propojí váš web s nástroji pro webmastery, jako je třeba Google Search Consol.
- AIOSEO dokáže automaticky generovat titulní text a alternativní texty pro vaše obrázky na základě zadaného vzorce (např. pomocí názvu příspěvku), který můžete libovolně upravovat.
Yoast SEO
- Umožňuje nastavit, jaké stránky budou pro vyhledávač viditelné a které skryté. Určíte tedy, které stránky se mají indexovat. Je vhodné skrýt například registrační stránku, obsah košíku nebo nastavení profilu uživatele. Pokud některé stránky neskryjete, vyčerpáte tzv. crawl budget, tedy čas, který vyhledávače vašim stránkám věnují. Mnoho URL adres s nízkou přidanou hodnotou může mít negativní vliv na indexování webu.
- Pomůže vám snadno upravovat metadata.
- Nastaví, jak se budou vaše stránky zobrazovat při sdílení na sociálních sítích.
Tip: Podívejte se na 10 SEO nástrojů pro začátečníky i profíky.
SEO odborníkem snadno a rychle?
Už je z vás WordPress SEO expert? Nebo jsme vás až příliš zahltili poznatky, tipy a informacemi? Jestli se na optimalizaci webu pořád úplně necítíte a raději byste to svěřili do rukou odborníků, není nic jednoduššího. Provedeme analýzu vašeho webu od klíčových slov přes síť zpětných odkazů až po zdrojový kód a dodáme vám kompletní audit s popisem stavu a konkrétními doporučeními, co a jak zlepšit.