SWOT analýza je velmi oblíbeným nástrojem všech manažerů a podnikatelů. Pomáhá totiž zasadit firmu do širšího kontextu a zhodnotit její situaci. Jak SWOT analýzu sestavit a jak ji matematicky vyhodnotit? Vše, včetně konkrétních příkladů, se dozvíte v článku.
Co je to SWOT analýza?
SWOT analýza firmy je jednou z analýz, které jsou základem pro sestavení strategie podniku. Hodnotí současný stav organizace a jejího okolí. Využít ji můžete nejen na zhodnocení firmy jako celku, ale také na zhodnocení jednotlivých produktů, oddělení nebo třeba zaměstnanců. Zkratka SWOT vznikla ze čtyř slov:
- Strengths (silné stránky)
- Weaknesses (slabé stránky)
- Opportunities (příležitosti)
- Threats (hrozby)
První dva pojmy se týkají vnitřního prostředí podniku (hledáte, jaké jsou silné a slabé stránky organizace) a zbylé dva se zabývají externím prostředím (jaké příležitosti a hrozby vám přináší okolí).
1. Silné stránky podniku
Silné stránky jsou takové, které vám pomáhají zvyšovat zisky, získávat zákazníky nebo jiným způsobem plnit cíle. Nemělo by se však jednat o něco, co je standardem, nýbrž o něco, v čem vaše firma skutečně vyniká. Co je vaše silná stránka oproti konkurenci můžete zjistit pomocí benchmarkingu.
Silnou stránkou ve SWOT analýze může být například:
- unikátní produkt
- nízké náklady
- patentovaná technologie
- dobrý vztah se zákazníky
- vzdělání zaměstnanců
- rychlost výroby
2. Slabé stránky podniku
Slabé stránky naopak snižují hodnotu organizace. Proto byste se je měli snažit minimalizovat.
Příkladem slabé stránky ve SWOT analýze je:
- pomalá výroba
- nízká kvalita výrobků
- poškozená pověst kvůli negativním recenzím
3. Příležitosti
Příležitostmi se rozumí potenciální šance, které vám můžou pomoci s rozvojem podniku. Jedná se o příležitosti z vnějšího okolí firmy. Při jejich analyzování můžete využít metodu PESTLE, která říká, že byste měli zhodnotit:
- politické vlivy
- ekonomické vlivy
- sociální (společenské) vlivy
- technologické vlivy
- legislativní vlivy
- environmentální (ekologické) vlivy
Příležitostmi ve SWOT analýze můžou být například:
- granty a dotace
- nové technologie
- státní podpora podnikatelů
- demografický vývoj obyvatel
- noví dodavatelé na trhu
4. Hrozby
Hrozby, stejně jako příležitosti, pochází z okolí firmy. Organizace je nemůže přímo ovlivnit, je proto důležité, aby je co nejpřesněji identifikovala a popsala. Jedině tak dokáže vymyslet efektivní řešení, jak jim předejít.
Příkladem hrozeb ve SWOT analýze jsou:
- změna legislativy
- environmentální restrikce
- nestabilní vláda
- nezaměstnanost
- ekonomická krize
Jak sestavit SWOT?
Pokud přemýšlíte, jak udělat SWOT analýzu, můžete zůstat v klidu: Je to poměrně jednoduché. Metoda spočívá ve vytvoření SWOT matice, která má 4 kvadranty.
Jakmile si načrtnete SWOT tabulku, zaneste do ní všechny relevantní silné a slabé stránky, příležitosti i hrozby. V první fázi si udělejte brainstorming (klidně i s dalšími členy týmu) a sepište vše, co vás napadne. V druhé fázi si nápady utřiďte a do tabulky zaznamenejte jen ty myšlenky, které jsou pro firmu důležité.
U každé části byste měli mít alespoň pět položek. Kvadranty by pak měly být rovnoměrné: v každém z nich by měl být přibližně stejný počet položek. Jedině tak bude SWOT analýza objektivní a relevantní.
Soustřeďte se také na to, abyste do matice zapisovali měřitelná fakta, nikoli pouhé názory.
Vyhodnocení SWOT analýzy
Na základě analýzy byste měli přijít s konkrétními strategiemi, jak maximalizovat silné stránky, využít příležitosti, redukovat slabé stránky a eliminovat hrozby.
Vyhodnocení SWOT analýzy ale může být i komplexnější. Porovnejte jednotlivé části SWOT matice navzájem:
- Silné stránky a příležitosti: Jak pomocí silných stránek využít příležitosti?
- Silné stránky a hrozby: Jak pomocí silných stránek eliminovat hrozby?
- Slabé stránky a příležitosti: Jak využít příležitosti k redukci slabých stránek?
- Slabé stránky a hrozby: Jak zařídit, aby hrozby nevyužívaly naše slabé stránky a neohrožovaly organizaci?
SWOT analýzu můžete vyhodnotit i matematicky.
Matematické vyhodnocení SWOT analýzy podniku
Každou položku ve SWOT matici ohodnoťte na stupnici od 1 do 5 podle následujícího schématu:
U silných stránek a příležitostí platí, že čím víc bodů, tím silnější je daná silná stránka a tím slibnější je daná příležitost. U slabých stránek a hrozeb je tomu naopak: Čím víc bodů, tím slabší zmíněná oblast je a měli bychom se jí věnovat.
Důležitost položky s jejím hodnocením poté vynásobte. Vyjde vám celkové číslo, které říká, jak moc byste se dané položce měli věnovat. Přehledně si to ukážeme na následujícím příkladu.
Matematické vyhodnocení SWOT: Příklad z praxe
Dejme tomu, že hodnotíme situaci cukrárny. Jednou z jejích slabých stránek je, že jsou její zákusky velmi kalorické – podle benchmarkingu dokonce dvakrát kaloričtější než v jiných cukrárnách. Proto se jedná o velmi slabou stránku a dáme jí hodnocení 5. Většina zákazníků ale kalorickou hodnotu zákusků vůbec neřeší a opravdu jen málokdy se na ni někdo zeptá. Důležitost této slabé stránky je tedy 2.
Další slabou stránkou je špatná lokalita cukrárny. Stojí totiž v boční uličce, která vede z náměstí, kde stojí další cukrárna. Jedná se o středně slabou stránku, proto jí dáme 3 body. Důležitost je ale poměrně veliká – návštěvníkům města se nechce chodit daleko a to, kde cukrárna stojí, pro ně hraje velkou roli. Důležitosti přidělíme 4 body.
Když spolu hodnocení a důležitost vynásobíme, získáme konečné číslo, které nám říká, jaký význam pro nás tato stránka má. V případě naší imaginární cukrárny má „lokalita“ více bodů než „kalorická hodnota“. Je to pro nás tedy slabší stránka a měli bychom se zaměřit především na ni.
Hlavní výhody SWOT analýzy
Proč se do SWOT analýzy vůbec pouštět? Má tři hlavní výhody:
- Je poměrně jednoduchá. Nepotřebujete k ní nic dalšího než papír, tužku a údaje o firmě.
- Můžete ji využít jak v začátcích podnikání, tak v jeho pozdějších fázích. Pokud ji budete provádět pravidelně, uvidíte, jak se vaše situace postupně mění, a dokážete zhodnotit svůj úspěch.
- Je univerzální. Můžete její pomocí hodnotit celou firmu, ale také jednotlivé produkty nebo pracovníky.
Posuňte své podnikání o krok dál
Zkonzultujte své podnikání s experty z myTimi. Pomůžeme vám se sestavením strategie podniku, určením správných cílů nebo třeba průzkumem trhu. Stačí nás nezávazně kontaktovat. Probereme s vámi detaily a navrhneme nejefektivnější řešení právě pro vaši situaci. Podívejte se, s čím vám můžeme v oblasti byznysu pomoci.