Co je to vlastně technické SEO?
Vyhledávače, jako je Google nebo Seznam, používají k hledání relevantních výsledků pro své uživatele roboty, takzvané crawlery. A technické SEO je součástí optimalizace webu zaměřené právě na roboty vyhledávačů. Netýká se faktorů, které jsou viditelné na vašich stránkách, ale zabývá se především tím, co vyhledávačům usnadňuje jejich nalezení a jak snadno jsou pro ně stránky přístupné a pochopitelné.
Když zlepšíte technickou SEO optimalizaci stránek, usnadníte robotům, aby vás našli. Google pak bude předpokládat, že technicky vyladěný web nabídne návštěvníkům lepší uživatelský zážitek než konkurence a posune vás na vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání. A pro potenciální zákazníky pak budete první volbou právě vy.
Tak se pojďme podívat, na co si dát pozor, abyste si tuhle sladkou odměnu zasloužili.
Průchodnost webu
Nejdřív ze všeho zjistěte, zda vyhledávače mohou vůbec správně indexovat a procházet vaše webové stránky. Ke kontrole můžete použít například Google Search Console. A na co všechno se podívat?
Stránky bez interních odkazů
Stránky, které sice na vašem webu existují, ale nejsou odkazem propojené s žádnou jinou stránkou, jsou pro roboty vyhledávačů téměř neviditelné. Zaměřte se tedy na interní prolinkování a pohlídejte si, aby byly všechny důležité stránky vzájemně propojené mezi sebou.
Robot.txt
Soubor robots.txt „říká“ robotům vyhledávačů, na které stránky mají zakázaný přístup. Zkontrolujte si, jestli neblokuje důležité stránky a nastavte, které naopak chcete znepřístupnit robotům vyhledávačů. Indexovat se totiž vyplatí jen ty stránky, které vám mohou přivádět návštěvnost. Usnadníte a urychlíte tak robotům jejich práci.
Tip: Přečtěte si, jak jsme firmě TOTAL SERVICE díky vylepšení SEO uspořili 80 % akvizičních nákladů.
Struktura webu
Aby byly vaše stránky pro uživatele přehledné a snadno a rychle tam našli, co potřebují, je třeba si dát záležet na tzv. informační architektuře webu – navigaci, hierarchii stránek, kategorizaci obsahu a způsobu, jakým jsou informace vzájemně propojené. Kromě spokojenosti uživatelů to samozřejmě posílí i vaše technické SEO. Architektura webu vám pomůže určit, které stránky jsou klíčové pro vaše SEO cíle. Tyto stránky by měly být obzvláště pečlivě optimalizované pro vyhledávače a být snadno dostupné přímo z homepage.
Zaměřte se na mapu stránek, takzvanou „sitemap“.
Mapa stránek – sitemap.xml
Soubor sitemap.xml usnadní vyhledávačům nalezení vašich stránek. Pokud ho tedy ještě nemáte, je nutné ho vytvořit a nahrát do Google Search Console.
Jestliže už ho máte, zkontrolujte jeho optimalizaci:
- Stránky by měly být funkční, bez přesměrování a neměly by mít duplicitní obsah.
- V sitemap.xml by měly být umístěny rozcestníkové i všechny další důležité stránky.
- Blogové stránky by v ideálním případě měly být umístěny ve vlastních souborech (není to však podmínkou).
Bounce rate
Kvalitní informační architektura webu zajistí, aby uživatelé snadno našli to, co na vašem webu hledají. To má pozitivní vliv na jejich chování na stránkách – zůstanou na nich totiž výrazně déle a neutečou znechucení tím, že se na webu nemohli zorientovat. To sníží míru okamžitého opuštění neboli bounce rate, která hraje v SEO důležitou roli.
Optimalizace URL
Struktuře URL je ideální se věnovat na začátku trochu více a v budoucnu do ní co nejméně zasahovat. Když jsou URL adresy logické a přehledné, významně to ovlivní technické SEO. Snažte se tedy URL adresy zkrátit a zpřehlednit. Pokud URL upravíte, je vhodné ji přes stránku 301 přesměrovat na tu novou. Vyvarujte se nesrozumitelným shlukům znaků a čísel a raději použijte klíčová slova.
Př.: Místo https://www.mytimi.cz/index.php?id=123&blog=45&klicovaslova=6789&lang=cz
Použijte https://www.mytimi.cz/seo-a-analyza-klicovych-slov/
Strukturovaná data
Použití strukturovaných dat na vašem webu je důležité zejména pro vyhledávače, které tak snáze porozumí obsahu, co sdělujete, a mohou tyto informace doplnit třeba do SERPu.
Pokud například použijete strukturovaná data pro svou otevírací dobu, Google ji snáze identifikuje a může doplnit přímo do výsledků vyhledávání (vyhledávače samozřejmě umí číst i data nestrukturovaná, ale je to pro ně obtížnější).
Strukturovaná data do svého webu umístíte pomocí jejich zapsání do HTML kódovací metodou JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) se značkou „script“.
Strukturovaná data obsažená na webu pak můžete kontrolovat pomocí Google Search Console.
Příklad zdařilé optimalizace
Na začátku roku 2023 jsme předělávali strukturu webu a obsah stránek pro klienta ABClinic. Upravili jsme především produktové stránky, na které vedou reklamy. Změnili jejich strukturu a přetextovali je tak, aby byl obsah jasný, pochopitelný na první přečtení a sestavený na míru danému zákroku. Samozřejmě jsme doplnili i vhodná metadata.
Také jsme vylepšili UX, abychom uživatelům pomohli s orientací na hlavní stránce a více je vyzývali k akci. Zejména jsme ale usnadnili hlavní navigaci na webu, ve které bylo příliš mnoho položek a uživatelé se v nich ztráceli.
Tyto úpravy vedly k tomu, že se zvýšil konverzní poměr o 84 %.
Rychlost načítání webu
Stihnete si uvařit kávu nebo zkontrolovat předpověď počasí, než se vaše stránky konečně kompletně načtou? Tak za to vás roboti vyhledávačů rozhodně neodmění. A lidští návštěvníci po pár vteřinách ztratí trpělivost a utečou vám ke konkurenci.
Aby byly vaše stránky úspěšné, musí být rychlé jako blesk. Vy přece taky chcete všechno co nejdřív, že? Tak na nic nečekejte a rychlost načítání webu si změřte. Zabere vám to maximálně 30 sekund a okamžitě budete vědět, jak jste na tom.
Rychlost načítání webu zlepšíte optimalizací obrázků nebo JavaScriptu, o tom více za chvíli, ale třeba i pomocí CDN.
CDN
CDN (Content Delivery Network) je síť serverů, které jsou umístěné ve strategických lokalitách po celém světě. Když uživatel načítá webovou stránku, CDN automaticky směruje žádosti na nejbližší dostupný serverový uzel. To snižuje latenci a zkracuje dobu, kterou trvá načítání stránky. CDN se často používá pro distribuci obrázků, CSS a JavaScriptu, které se tak uživatelům načtou rychleji než u hlavního serveru.
Jak velkou roli hraje v technickém SEO optimalizace webu pro mobilní zařízení podle našeho SEO specialisty
Milan Fafek
Optimalizace technických prvků webů jsou nedílnou součástí dnešní optimalizace pro vyhledávače, ale i uživatele. Každý chceme mít technicky funkční a výkonný web bez ohledu na to z jakého zařízení na cílovou stránku přijdeme. Mezi technické faktory můžeme zahrnout:
- Core Web Vitals (rychlost načítání),
- strukturovaná data
- nebo třeba hreflang pro vícejazyčné weby.
Při tvorbě dnešních webů jsou v oblibě různé formy a frameworky JavaScriptu, doporučuji tedy i kontrolu průchodnosti webu při vypnutém JavaScriptu.
TIP: V některých případech jsem se setkal s určitým typem „úchylky“ mít vše optimalizováno tak, aby bylo v nástroji označeno zeleně. Zde bych nejdříve doporučil zvážit počáteční investici a celkový přínos po úpravě. Ne vždy musí být tato cesta tou nejlepší pro váš byznys.
Optimalizace obrázků pro web
Pokud se váš web načítá šnečí rychlostí, můžou na tom mít zásadní podíl příliš velké obrázky. Myslete na to, že skutečný rozměr obrázků by měla přibližně odpovídat té zobrazované. Ještě před nahráním na server tedy nezapomeňte všechny obrázky zmenšit. Ideální je vejít se maximálně do 100 kB. Ke zmenšování můžete použít například bezplatný nástroj TinyPNG.
Tip: Konkrétní návod, jak optimalizovat webové stránky, si přečtete v našem článku.
Důležité je také vědět, že roboti vyhledávačů pracují mnohem lépe s textem než s obrázky. Správná optimalizace obrázku pro web tedy zahrnuje kromě zmenšení jeho velikosti i doplnění takzvaného alternativního textu.
Ke každému obrázku tedy napište ještě text, který bude co nejpřesněji popisovat, co se na něm nachází. Ten navíc váš web lépe zpřístupní nejen robotům vyhledávačů, ale také všem zrakově hendikepovaným návštěvníkům, kteří nemají šanci obrázky vidět.
Optimalizace JavaScriptu
Jen zřídka najdeme v dnešní době webové stránky, jejichž kód neobsahuje JavaScript. Stránkám sice dodá skvělou dynamiku a pomůže jim uživatele více zaujmout, roboti vyhledávačů ho ale neocení. Javascript a technické SEO se totiž příliš nekamarádí. Staré dobré statické stránky, vytvořené pouze pomocí HTML a CSS, byly na indexování mnohem jednodušší.
Ale nebojte, JavaScriptu se vzdát nemusíte. Bude ho ale potřeba optimalizovat. Jak? To se dozvíte v našem článku.
Tip: Ke zvýšení rychlosti načítání webu používejte asynchronní načítání JavaScriptu. Tím se stránka může načítat paralelně s načítáním skriptů a nehrozí tak problémy s vykreslením stránky. Uživateli se tedy web zobrazí rychleji.
<script src="script.js" async></script>
SSL certifikát a HTTPS
SSL certifikát je digitální certifikát, který slouží k ověřování identity webových stránek a k šifrování informací, které se odesílají na server pomocí technologie Secure Sockets Layer. Vyhledávače se snaží za všech okolností chránit své uživatele před nebezpečnými stránkami.
Přítomnost SSL certifikátu dá robotům i uživatelům jasný signál, že na vašich stránkách se nemusí ničeho bát a všechny jejich údaje zůstanou v bezpečí. A i to hraje v technickém SEO důležitou roli.
Jinými slovy potřebujete, aby váš web používal protokol HTTPS, nikoliv jen HTTP. HTTPS je totiž zašifrovaný právě pomocí SSL.
Jak SSL získat?
Získat SSL je poměrně jednoduché. Pokud využíváte protokol HTTPS, máte ho automaticky – jeho přítomnost zajišťuje poskytovatel hostingu. Pokud ale využíváte pouze HTTP, můžete o změnu požádat buď přímo poskytovatele hostingu, který certifikát zajistí a vloží na server (vy pak všude změníte URL). Nebo oslovíte přímo nějakou certifikační autoritu, která vám certifikát pošle (nejčastěji e-mailem) a vy ho sami vložíte na server.
Certifikát SSL má ale omezenou platnost – nejčastěji 1–3 roky. Musíte tedy hlídat, aby vám nepropadnul a včas ho obnovit.
Tip: Podívejte se, jak jsme díky kompletnímu auditu technického SEO navrhli pro firmu Lamael strategii, která vedla k meziročnímu růstu organické návštěvnosti o 288 %.
Duplicitní obsah
Duplicitní obsah vzniká v případě, že se stejné informace nacházejí na více různých URL adresách. A protože vyhledávače nechtějí uživatelům zobrazovat stejné informace vícekrát, jednu z adres z výsledků vyhledávání jednoduše vyřadí.
To by ale nebyl ten největší problém. Mnohem horší z hlediska SEO je fakt, že v případě duplicitného obsahu, který není vyřazený, se úspěch, kterého může náš obsah dosáhnout, dělí mezi více stránek – takže místo jedné obsahově skvělé stránky máme nakonec několik průměrných.
Pozor si dejte také v případě jazykových mutací stránek a u e-shopu i na používání filtrů, jejichž kombinace by snadno mohla vytvořit velké množství různých adres s téměř duplicitním obsahem. Pro různé jazykové mutace použijte tzv. hreflang tagy, které pomohou vyhledávačům rozpoznat a zobrazit správnou verzi stránky pro daný jazyk.
Kanonizace
Kanonizace je v technickém SEO důležitým nástrojem, který vám pomůže problémy s duplicitním obsahem rychle vyřešit. Na jedné z duplicitních stánek využijete tag rel="canonical", tím určíte hlavní verzi obsahu. Duplicitnímu obsahu se každopádně za všech okolností vyhýbejte. Ať už vznikne, nebo ne, zmíněný tag rel=canonical doporučujeme všem. Pokud ho nastavíte v URL, dáváte tím najevo vyhledávači, jakou stránku má brát jako autoritativní a tu nabízet v SERPu (to je ta na kterou rel=canonical odkazuje).
Pokud URL nemá autoritativnější a nadřazenější stránku, je důležité použít tzv. Self Referencing (odkaz sám na sebe). Pokud Self Referencing nepoužíváme, může dojít například k indexaci UTM parametrů, což nadělá „paseku“ v analytice.
Př. kanonizace: <link rel="canonical" href="https://www.mojestranka.cz/hlavni-verze-stranky">
Ušetřete si starosti a nechte to na nás
A co když nejste zrovna technický typ, nebo na technické SEO prostě jen nemáte čas? Nechte to klidně na nás. Proklepneme váš web od první do poslední stránky a pomůžeme vám využívat jeho potenciál na maximum.