Marketing  |  Přečteno 1456 x
26. 6. 2023

Zaostřeno na technické SEO: Jak optimalizovat JavaScript, aby nenadělal víc škody než užitku

Díky JavaScriptu můžete mít na webu řadu interaktivních prvků, které dělají jeho používání pro uživatele pohodlnějším a atraktivnějším. Ale pozor. Pokud JavaScript nepoužijete správně, může mít negativní vliv na technické SEO, a nadělat tak víc škody než užitku.

banner

Co je to JavaScript? 

JavaScript (zkráceně JS) je programovací jazyk určený pro tvorbu moderních dynamických webů. Pro webové vývojáře je neocenitelným pomocníkem, který jim dává možnost nechat váš web pořádně ožít. Dovolí jim vytvořit na vašich stránkách interaktivní prvky jako například: 

 

  • kontaktní formuláře,  
  • 2D i 3D animace,  
  • různé kalkulačky,  
  • rozbalovací seznamy  
  • a spoustu dalších vychytávek, které návštěvníkům vašeho webu zpříjemní jeho užívání.  

 

Popularita JavaScriptu neustále stoupá, a to i díky jeho doplňkovému rozšíření takzvanými JavaScript frameworky, jejichž cílem je usnadnění a zefektivnění vývoje webových aplikací. Na rozdíl od jiných programovacích jazyků však JavaScript ve většině případů v okamžiku prohlížení webu neběží na serveru, ale rovnou ve vašem prohlížeči. Tím šetří sice kapacitu webu, z pohledu technického SEO to však přináší řadu komplikací.  

Tip: Přečtěte si, co to vlastně technické SEO je a jak ho vylepšit.  

 

Jak JavaScript komplikuje technické SEO? 

JavaScript může být dobrým sluhou, ale taky špatným pánem. Pojďte se s námi podívat, jaké komplikace mohou z hlediska optimalizace pro vyhledávače při použití JavaScriptu na vašem webu nastat. 

 

Pomalé načítání webových stránek 

Rychlost načítání vašeho webu je důležitá nejen pro jeho netrpělivé návštěvníky, ale je také jedním z klíčových faktorů, které hodnotí vyhledávače. Tady platí, že čím rychlejší, tím lepší. Odborníci se shodují, že ideální rychlost načítání webových stránek by neměla přesáhnout 2 až 3 sekundy. 

Když JS správně neoptimalizujete, může mu vykreslení všech interaktivních prvků zabrat o něco víc času – za dokonalou grafiku tak ve výsledku zaplatíte pomalým načítáním vašich internetových stránek. A pokud roboti vyhledávačů uznají, že se vaše stránky nenačítají dostatečně rychle a uživatelům tak neposkytnou ten nejlepší zážitek, na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání můžete rovnou zapomenout. 

Tip: Zajímá vás, jak jsou na tom vaše stránky? Změřte si zdarma rychlost jejich načítání pomocí našeho online nástroje

 

Neefektivní využití crawl budgetu 

Ani roboti vyhledávačů nejsou všemocní. Aby se v obrovském množství webů neztratili, potřebují si jasně nastavit priority a stanovit takzvaný crawl budget. Tento pojem udává, kolik pozornosti může crawler (robot vyhledávače) věnovat vašemu webu – tedy kolik URL stránek při jeho procházení za určitou dobu navštíví a pošle je k indexaci.  

Čím více vašich stránek vyhledávače na základě robotova podnětu zaindexují, tím více se jich pak dostane mezi výsledky vyhledávání. Problém ale nastává ve chvíli, kdy crawler narazí na neoptimalizovaný JavaScript. Zatímco Google už si s JavaScriptem jakžtakž poradí, roboti Seznamu ve spoustě případů nedokáží obsah vložený JavaScriptem přečíst.  

 

Potíže s indexováním webu 

Pokud roboti vyhledávačů obsah vašeho webu vložený JavaScriptem nepřečtou, nepošlou stránku samozřejmě ani k zaindexování. Je to pak skoro to samé, jako by daný obsah ani neexistoval. A vy tak možná přijdete o hromadu potenciálních návštěvníků.  

Tip: Pro rychlou a snadnou kontrolu fungování webu s/bez JavaScriptu doporučujeme doplněk pro prohlížeč Chrome Quick Javascript Switcher. Je velmi jednoduchý na ovládání – nepotřebujete žádné kodérské znalosti. Stačí kliknout na ikonu a JS se na stránce buď vypne, nebo zapne. Tak jednoduše zjistíte, které části obsahu jsou závislé na JS a jak moc web JS využívá.   

 

Náš SEO specialista Milan Fafek vám odhalí, jak pracují s JavaScriptem vyhledávače Google a Seznam

Milan Fafek

Milan Fafek

SEO specialist myTimi

JavaScript a vyhledávače nejsou nejlepší přátelé (dobrý sluha pro vývojáře, ale zlý pán pro vyhledávače) a proto nedoporučuji nechat to vše na vyhledávačích a už při tvorbě webu přemýšlet o renderingu a jeho optimalizaci pro vyhledávače.


Samotný JavaScript může způsobit problémy v indexaci stránek a celkové průchodnosti webu. Existuje několik způsobů, jak k JavaScriptu přistoupit a naservírovat ho pro vyhledávače. Jeden, který mohu doporučit, je Server Side Rendering, který nejprve vykreslí HTML stránky, následně spustí JS skripty pro doladění stránky. Při SSR má vyhledávač všechny důležité odkazy a data v HTML, které snadno projde a je spokojený. Pro velmi obsáhlé weby doporučuji Dynamic Rendering. 

Jak optimalizovat JavaScript pro lepší SEO výsledky? 

Nic z výše uvedených komplikací však neznamená, že byste se měli na vašich stránkách JavaScriptu úplně vyhnout. Jen je nutné ho správně optimalizovat. Nejlépe vám k tomu pomůže volba vhodného způsobu vykreslení neboli renderingu. 

Co se týká vykreslování JavaScriptu, existuje hned několik možností. Metodou, která způsobuje většinou největší potíže, je Client Side Rendering (CSR) neboli vykreslování na straně klienta. V takovém případě se totiž veškeré vykreslování děje v samotném prohlížeči, a je proto mnohem časově náročnější. 

Další možností je takzvané Server Side Rendering (SSR) neboli vykreslování na straně serveru, které nejprve vykreslí HTML stránky a až poté spustí JavaScript pro jejich doladění. Při použití SSR najde vyhledávač všechna potřebná data i odkazy v HTML, takže je snadno dokáže projít a odeslat k zaindexování. 

Třetí možností je Dynamic rendering neboli dynamické vykreslování, které kombinuje výhody obou předešlých metod. Jde vlastně o přepínání mezi obsahem vykresleným na straně klienta a obsahem určeným pro roboty vyhledávačů. Díky tomu můžete potěšit návštěvníky webu optimální rychlostí a zároveň nabídnout snadno konzumovatelný obsah i robotům vyhledávačů. 

 

Posuňte svůj web na první příčky ve vyhledávačích 

Chcete přilákat na váš web nové návštěvníky, aniž byste museli využít placené reklamy? SEO vašich stránek vám s tím skvěle pomůže. A se SEO si zase poradíme my. Proklepneme si váš web od A do Z, změříme výsledky a navrhneme vám, co zlepšit. A když budete chtít, naše návrhy rovnou i zrealizujeme. Napište nám a my vám pomůžeme dosáhnout na první místa ve výsledcích vyhledávání.  

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy