Co je Instagram bio?
Biografie – nebo také bio – na Instagramu je popis pod uživatelským jménem na vašem profilu. Zatímco fotografie většinou řeknou, čím se zabýváte a co děláte, bio návštěvníkům profilu prozradí, kdo jste a proč by vás měli sledovat. Nejlepší bio je tedy takové, které přiměje návštěvníka zůstat a kliknout na tlačítko „sledovat“. Jelikož na to máte maximálně 150 znaků, může to být trochu oříšek.
Když přemýšlíte o tom, co do svého bia na Instagramu uvést, položte si následující otázky:
- Jaké hodnoty má vaše značka?
- Jaká je image vaší značky?
- Jaké jsou vaše zvláštní schopnosti, které vás odlišují od konkurence?
- V čem je váš produkt jedinečný?
- Co je první věc, kterou chcete, aby návštěvníci profilu udělali?
Vytvořte chytlavé Instagram bio v 7 krocích
Pojďte zanechat skvělý dojem a ukázat návštěvníkům, že stojí za to vás sledovat. Jak návštěvníky přesvědčit?
1. Využijte klíčová slova
Jméno profilu je na Instagramu oddělené od uživatelského jména – a vy toho můžete využít. Napište do pole pro své jméno klíčová slova, která vaši potenciální zákazníci hledají. Díky tomu se jedno malé políčko může stát vaším silným nástrojem při vyhledávání na Instagramu. Budete lépe objevitelní pro nové followery.
Promyslete si, co by mohl váš ideální zákazník hledat. Může to být váš obor, produkt nebo město, kde sídlíte. Je důležité zvážit, co lidé hledají a jak jim můžete během několika vteřin poskytnout cenné informace.
Ukázka: Naše bio na IG
Jako jméno našeho profilu myTimi jsme zvolili: myTimi | podnikání | marketing. Tím jsme kromě jména naší firmy také uvedli, kterým tématům se na profilu nejčastěji věnujeme.
2. Označte související účty a hashtagy
Všechny Instagramové účty či hashtagy, které v biu zmíníte, jsou proklikové. Vám to dává příležitost propagovat sesterské značky, odkazovat na účet zakladatele nebo přivést návštěvnost na unikátní hashtag vaší značky.
Nutno dodat, že i když budete mít v biografii hashtag, nezobrazí se profil ve vyhledávání tohoto hashtagu. Slouží tam pouze jako skvělý způsob, jak upozornit na příspěvky vašeho publika, jak vyzvat ostatní, aby hashtag také začali používat, a v konečném důsledku, jak posílit značku.
Ukázka: Česká spořitelna
Například Česká spořitelna nabádá uživatele k používání hashtagu #silnější a sledování přidruženého profilu @zivot_se_sporkou. Oboje uvádí ve svém biu na IG.
3. Využívejte rozcestníky odkazů
V biu na Instagramu máte možnost přidat pouze jeden odkaz, který může vést na externí webovou stránku, a zároveň nemůžete přidávat proklikové odkazy do příspěvků. Proto je velmi důležité zvážit, jakým způsobem tento jediný odkaz využijete.
Můžete odkazovat pouze na svou domovskou stránku, aktualizovat své bio pokaždé, když budete chtít návštěvníky zavést někam jinam, nebo využívat nástroje, které budou sloužit jako rozcestník. Funguje to tak, že kliknutím na odkaz v biu se návštěvník přesune na stránku s konkrétními odkazy, které patří mezi ty nejaktuálnější, nejnavštěvovanější a podobně. V podstatě si vytvoříte „landing page“, ze které navedete návštěvníky dále.
Vzhledem k tomu, že na Instagramu máte na svém profilu pouze jeden odkaz, je dobré v posledním řádku obsahu říct návštěvníkům, co je po kliknutí čeká. Informujte je o nové promo akci, o cenném zdroji informací, o časově omezené nabídce. Fantazii se meze nekladou.
Ukázka: McDonald’s
Takhle třeba McDonald’s říká návštěvníkům svého profilu, co můžou získat kliknutím na odkaz.
4. Vyzvěte k akci
Všechen marketingový obsah by měl mít jasnou a přesvědčivou výzvu k akci. A bio na Instagramu není výjimkou, dejte návštěvníkům profilu jasný směr. Třeba za pomoci odkazu chcete poslat lidi na svou webovou stránku, kde mohou koupit produkty, na facebookovou stránku, aby jí dali like, nebo je chcete vyzvat k odběru newsletteru. Jestli si chcete „jen“ vybudovat fanouškovskou základnu na Instagramu, může být výzva k akci prostá žádost o sledování kanálu nebo sdílení fotografií s vaším speciálním hashtagem.
Ukázka: KFC
KFC uživatelům přesně říká, co mají udělat: objednat si rozvoz. CTA by mělo být naformulované v druhé osobě rozkazovacího způsobu, což Instagram bio KFC splňuje.
5. Přidejte kontaktní údaje
Instagramový profil se může stát jediným místem, kde s vámi uživatelé budou komunikovat a případně u vás i nakoupí. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je přidat do své biografie na Instagramu i kontaktní údaje.
K tomu je potřeba mít firemní profil. Díky němu získáte možnost vytvářet propagované příspěvky a reklamy, dostanete přístup k analytice Instagramu a budete moct přidat kontaktní údaje přímo do svého bia na profilu. Můžete si vybrat, jestli chcete uvést e-mail, telefon či adresu, aniž byste museli využít některé ze vzácných 150 znaků, které máte k doplnění informací k dispozici.
Ukázka: Adam Brok
6. Vyberte si perfektní profilový obrázek
Obrázek vydá za tisíc slov. Ten váš může vydat za mnohem víc, protože je jednou z prvních věcí, kterých si uživatel všimne. Jako firma můžete použít logo nebo svou profilovou fotografii – obzvlášť pokud podnikáte jako samostatná osoba a chcete prodat především sebe jako odborníka.
Ukázka: Seth Godin
Známý americký autor Seth Godin používá jako profilový obrázek svou fotografii. Ta nejen ukazuje, kdo se za osobní značkou skrývá, ale také naznačuje, v jakém duchu se profil nese.
7. Využívejte Instagram highlights
Sdílejte s uživateli cenné informace pomocí Instagram stories, které následně uložíte ve svém výběru. Zobrazují se přímo pod vaším bio na Instagramu a přehrají se jako samostatný příběh. Vy si je můžete představit jako filmovou upoutávku na svůj profil nebo rovnou na celou značku. Sdílejte v nich cenné informace o své značce, upozorněte na příspěvky komunity, ukažte ostatním svou osobnost.
Instagram highlights poskytnou uživatelům další informace a hodnotu, takže dobře zvažte témata. Jakmile určíte hlavní body, které si do highlights uložíte, můžete jim přidat „úvodní ikonu“ tím, že ji přidáte do stories a následně ji uložíte jako hlavní fotku výběru.
Ukázka: Naše bio na IG
Na našem profilu myTimi používáme čtyři výběry: efektivita, marketing, co umíme a zákazníci. V nich jsou uložená stories na tato témata.
I malý prostor může hodně říct, nepodceňte jej
Vaše bio na Instagramu je důležitým nástrojem pro přilákání ideálního publika, přivedení návštěvníků k produktům a v konečném důsledků i k prodeji. Pokud jste své bio na Instagramu už dlouho neaktualizovali, teď je ideální čas mu věnovat pozornost a udělat skvělý první dojem na každého nového návštěvníka, který narazí na váš profil.
Pokud nemáte prostor věnovat Instagramu tolik času, nechte správu sociálních sítí na nás. Svou práci stavíme na datech a kompletní péči o profil i sledující. Vytyčíme cíle a strategii a postaráme se o obsah včetně textů či grafiky.