4 kroky, které vás provedou tvorbou firemní strategie

23. 5. 2022
Obchod a strategie Přečteno 6031 x

Vzhledem k rostoucí konkurenci a neustále se vyvíjejícím technologiím a trendům jsou data, analýzy, strategie a další poznatky mocnou zbraní, která firmám pomáhá orientovat se na trhu, získávat zákazníky, prodávat své služby a produkty – jinak řečeno, zvládnete díky ní uspět. Přečtěte si náš článek, ve kterém vás provedeme tvorbou firemní strategie.

Co je to firemní strategie? 

Úspěšné podnikání se neobejde bez dobře sestavené firemní strategie. Jedná se o dokument, který detailně popisuje předmět vašeho podnikání a vše, co s ním souvisí: cíle, konkrétní kroky i odlišnosti, které vám v konečném důsledku pomůžou s vybudováním trvale úspěšné firmy. Zajímá vás, jak by měla být strategie dlouhá? Maximálně dvě A4.  

 

Co vám pomůže sestavit firemní strategii? 

Vytvořit firemní strategii je pro firmu důležité. Při její tvorbě si vezměte na pomoc několik metod, díky kterým zanalyzujete nejen vaši firmu, ale i konkurenci. Každá z nich se zaměřuje na jinou oblast podnikání a my vám představíme ty nejznámější a nejužitečnější analýzy, které vám pomůžou se sestavením firemní strategie. Které to jsou? 

 

  • Porterova analýza  
  • BCG matice 
  • MVP analýza 
  • PESTLE analýza 
  • SWOT analýza 

 

 

Porterova analýza 

Porterova analýza, Porterův model pěti konkurenčních sil – název má vícero variant. Díky této analýze porozumíte svým konkurentům i celému trhu. Podíváte se do hloubky na vyjednávací sílu dodavatelů, kupujících, analyzujete hrozby nové i stávající konkurence. Naučí vás také maximalizovat efektivitu a hledat nové příležitosti a trendy. 

 

BCG matice 

BCG – někdy také bostonská matice – analyzuje portfolio produktů a řekne vám, do kterých z nich se vám vyplatí investovat. Pokud nabízíte více různých produktů a služeb, přinese vám tato analýza obrovskou výhodu a při správně nastavené strategii se dokážete vyhnout ztrátě. 

S BCG maticí analyzujete, kolik peněz konkrétní produkt vygeneruje, kolik do něj budete muset investovat a jaké je (a bude) tempo růstu obchodů. 

Tip: Přečtěte si, jak na BCG matici

 

MVP analýza 

Nápomocná vám může být i strategie MVP, díky které definujete takzvaný „minimální životaschopný produkt” (MVP), prototyp, který je rychle a levně vyrobený. Díky zpětné vazbě od zákazníků můžete produkt vylepšit a přizpůsobit. Stejně tak se můžete zákazníků ptát, jak jsou spokojení už se zaběhlými produkty. Využijte tuto strategii, protože zjistíte, jestli má váš produkt prodejní potenciál. 

 

PESTLE analýza 

PESTLE analýza se soustředí na vnější faktory, které na organizaci působí: politické, ekonomické, sociální, technologické, legální a environmentální. Zahrnuje spoustu otázek, které vám při plánování a vytváření strategií pomohou získat představu o věcech, které mají (ne)přímý vliv na fungování celé společnosti.  

Díky pravidelné PESTLE analýze navíc dokážete získat konkurenční výhodu – dříve si všimnete nastupujících trendů nebo rychleji zareagujete na legislativní požadavky. 

 

SWOT analýza 

SWOT analýza hodnotí současný stav organizace a jejího okolí pomocí silných a slabých stránek, čekajících příležitostí a hrozeb, které mohou chod firmy ovlivnit. Na základě SWOT analýzy dokážete přijít s konkrétní strategií, která maximalizuje silné stránky, využije naskýtající se příležitosti, redukuje slabé stránky a eliminuje hrozby. 

Její výhody jsou především jednoduchost a univerzálnost. Můžete ji využít v začátcích podnikání i v pozdějších fázích. Při pravidelném používání dokážete zhodnotit, jak se situace firmy postupně mění. Navíc je SWOT analýza univerzální – můžete s její pomocí analyzovat celou firmu, sami sebe i konkrétního pracovníka. 

Tip: Přečtěte si, jak provést SWOT analýzu

 

 

Co je a co není strategické podle našeho CEO?
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
CEO myTimi

Strategické jsou většinou produktové a marketingové změny, změny marží ve financích, distribučních kanálů nebo akvizice. Do strategie patří také náborové změny, styl náboru a podobně. Do strategie už ale nepatří, jakým způsobem spravujete sociální sítě nebo jestli je váš web oranžový nebo zelený. Důležitá je produktová diferenciace, unique selling points, proposition value (tj. jak dodáme přidanou hodnotu) apod. 

Vytvořte strategii pomocí OGSM 

Pro tvorbu strategie si vezměte na pomoc dokument, který se jmenuje OGSM – objective, goals, strategy and measures. Co jednotlivé kroky představují? 

 

1. Objective 

Jedná se o misi, vizi, nebo pro lepší pochopení, účel – proč firma vůbec vznikla. Zeptejte se sami sebe, proč jste začali podnikat. Chcete lidem pomáhat s investicemi, rychlým doručováním balíčků nebo je zbavit potíží se zařizováním dovolené? Buďte co nejkonkrétnější. 

 

2. Goals 

Dalším krokem je stanovení cílů, které vedou k naplnění poslání firmy. Představte si, kam se chcete se svým podnikem dostat za tři roky, a vyberte si takové strategické cíle, se kterými budete směřovat po správné cestě.  

Například se chcete stát přední značkou v oblasti prodeje nářadí. Pak víte, že za tři roky potřebujete dosáhnout určitého uznání vaší značky a váš cíl by mohl znít: do pěti let bude naše nářadí distribuováno všemi hlavními řetězci pro domácí kutily.  

Kromě strategických cílů si vytyčte i číselné (maximálně 3–4). Například jaký obrat chcete mít a jak rychle by měl růst. Pamatujte, že všechny cíle by měly být reálné a splňovat metodu SMART

 

  • specific (konkrétní)  
  • measurable (měřitelné) 
  • achievable (dosažitelné)  
  • result focused (zaměřené na dosažení výsledků)  
  • time-bound (časově ohraničené) 

 

3. Strategy 

Třetí krok tvorby strategie se skládá ze tří částí: 

  • Where do we play (kde jste teď) – v této fázi si určete, jaké produkty prodáváte, kdo je vaše cílová skupina nebo jaké akviziční kanály chcete využívat. Zajímá vás akvizice? Přečtěte si o ní víc
  • How do we play (jak uspějete) – sem patří váš jedinečný prodejní argument nebo value proposition.  
  • Core capabilities (co k tomu potřebujete) – jedná se v podstatě o seznam všeho, co potřebujete k tomu, abyste strategii dotáhli úspěšně do konce. 

 

4. Measures 

Poslední částí jsou měřitelné ukazatele neboli KPI, díky kterým poznáte, jestli jdete správným směrem a dosahuje svých cílů. Takovým ukazatelem může být obrat i obraty jednotlivých produktů, které vám naznačí, jak si který vede.  

Tip: Chcete se dozvědět víc o tom, jak uspět v podnikání? Přečtěte si knihu našeho CEO Jana Skovajsy Evoluce podnikání, kde se kromě tvorby strategie dozvíte, jak zvládnout nábor nebo řízení projektů. 

 

Posuňte své podnikání o kus dál 

Se sestavením strategie podniku vám rádi pomůžeme. Společně zanalyzujeme situaci, pomůžeme vytyčit strategické cíle a způsoby, jak jich dosáhnout. Naši analytičtí experti vám také díky zkušenostem dokážou poradit i konkrétní kroky a doporučení. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici ještě dnes

Zpráva


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
deloitte

Mohlo by vás zajímat

Obchod a strategie
5 způsobů, jak propagovat obsah – zvyšte návštěvnost i konverze
Máte skvělý obsah, ale zákazníci se na váš web stejně nehrnou? O uskutečněných objednávkách si můžete nechat jen zdát? Pak se musíte zaměřit na marketingovou propagaci vašeho obsahu. Zjistěte, jak efektivně využít různé způsoby propagace a dostat tak váš obsah k co nejširšímu relevantnímu publiku.
Obchod a strategie
Jak vytvořit dobré value proposition a USP?
Máte uživatelsky přívětivý web, nabízíte kvalitní produkt, a dokonce i reklamy vám běží naplno – přesto u vás zákazníci nenakupují? Možná vám chybí správně definovaná value proposition a USP. V článku vám ukážeme, jak odlišit svoji firmu od konkurence pomocí silných prodejních argumentů a hodnoty vaší firmy, na základě kterých nebudou zákazníci chtít váš produkt odmítnout.
Obchod a strategie
Využijte opportunity cost a zjistěte, který projekt je pro váš byznys výhodnější + 2 praktické příklady
Zvažujete každou investici ze všech stran a stále si nejste jistí, jestli děláte správné rozhodnutí? Analýzou nákladů obětované příležitosti snadno zjistíte, do čeho se vyplatí investovat a co raději dát k ledu. Přinášíme rady našeho CEO, jak investovat chytře a vyhnout se zbytečným finančním ztrátám.
Obchod a strategie
4 typy osobností: Jak díky metodě DISC komunikovat se zákazníky a dotáhnout tak obchod do úspěšného konce?
Nedaří se vám prodat své produkty či služby novému klientovi? Problém může být ve způsobu, jakým s ním komunikujete. Abyste dokázali co nejrychleji identifikovat, kdo vůči vám sedí na schůzce nebo komu se snažíte něco prodat, bude se vám hodit znalost metody DISC. Díky ní druhé straně porozumíte a budete blíž kýženému úspěchu.

Napište mi, s čím potřebujete pomoci,
a pojďme se sejít

Těšte se na výhody

fajfka
Perspektiva majitele firmy
fajfka

60+ odborníků pod jednou střechou

fajfka
myTimi už využívá více než 327 zákazníků
Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Jan Skovajsa
Jan Skovajsa
zakladatel, CEO
a zároveň jeden z investorů myTimi
© myTimi s.r.o. 2025