Obchod a strategie  |  Přečteno 1600 x
25. 4. 2024

Osobní kontakt je stále důležitý: Získejte nové zákazníky a obchodní partnery prostřednictvím networkingu

V době moderních technologií by se mohlo zdát, že vám naprosto stačí navazovat vztahy pouze online. Nicméně opak je pravdou – osobní kontakt zůstává jedním z klíčových faktorů pro budování vztahů s ostatními podnikateli. K čemu je networking dobrý a jak vám pomůže v obchodování? Přečtěte si zkušenosti našeho Business Development Managera Petra.

banner

Co je networking? 

Prostřednictvím networkingu navazujete osobně nebo online vztahy s dalšími lidmi a vzájemně si vyměňujete informace a kontakty. Networkingových akcí se pak nejčastěji účastní právě majitelé nebo vysoce postavení manažeři firem (zpravidla obchodníci). 

Na networkingu se můžete setkat s: 

  • potenciálními zákazníky nebo obchodními partnery – s nimi jste schopní navázat nějakou formu spolupráce a třeba si i navzájem pomoct, 
  • lidmi, kteří vás doporučí někomu dalšímu – někomu, o kom ví, že by vaše produkty nebo služby mohl využít. 

Lidé, kteří se networkingových akcí účastní, často přicházejí s touhou navazovat nové vztahy a bývají otevření novým příležitostem. Význam networkingu tedy spočívá v dlouhodobějším budování vlastní sítě kontaktů. 

Co by neměl být networking? 

Náš Business Development Manager Petr Sedlák říká: „Networking není o tom někomu něco tlačit, jde spíš o dlouhodobější aktivitu, ze které může něco vzejít, a mělo by to být přirozené.“ Bohužel někdo chodí na networkingové akce právě s cílem někomu něco prodat. Tenhle přístup ale nemůže nikdy fungovat a má opačný efekt. 

Co networkingem získáte? 

Networkingem můžete získat nové kontakty na kohokoliv – nové zákazníky nebo nové dodavatele. Seznámíte se zkrátka s někým, kdo vám pomůže vyřešit váš podnikatelský problém. 

Nefunguje vám marketing, chcete udělat webovky, nemáte rychlou ani bezpečnou firemní Wi-Fi síť, potřebujete novou tiskárnu, jazykové kurzy, školení nebo teambuilding pro své zaměstnance nebo cokoliv jiného? Na networkingu můžete poznat lidi, kteří se dané oblasti věnují. Pobavíte se tak s někým, kdo s tím má zkušenosti, což bývá zpravidla mnohem efektivnější než se pokoušet problém vyřešit sám. 

Náš kolega Petr Sedlák už několika networkingovými akcemi prošel a ze své vlastní zkušenosti dodává: „Někdy mě až překvapuje, že na první pohled nemusí účastníci networkingu působit nijak zajímavě, ale nikdy nevíte, koho dalšího vlastně znají.“ 

Tip: Přečtěte si o našem kolegovi Petrovi Sedlákovi více.

Druhy networkingu 

Networking může probíhat offline a online, oba tyto typy vám teď popíšeme: 

 

1. Offline (osobní) networking 

Offline networking spočívá v navazování vztahů a získávání kontaktů osobním setkáváním. Potkáváte se tak face to face s ostatními podnikateli na různých networkingových akcích. 

V osobním networkingu rozlišujeme řízený a volný (neřízený) networking. Petr vyzkoušel oba typy networkingů a neřízený je podle něj méně efektivní. Lidé se baví hlavně s těmi, které už znají. Tento typ networkingu je tak spíše odpočinkovou aktivitou, kde se příjemně diskutuje o změnách v byznysu. Bývá tedy poměrně obtížné potkat někoho nového a navázat s ním konverzaci. 

Zatímco řízený networking je pro navazování nových vztahů mnohem lepší. Během něj si s lidmi domluvíte individuální schůzku (tzv. one-on-one), kde se pobavíte pouze mezi čtyřma očima. Po první one-on-one schůzce jdete na další. Díky tomuto přístupu se můžete se všemi účastníky pobavit v soukromí, ne všechny informace chcete totiž sdílet veřejně. 

 

2. Online (virtuální) networking 

Online networking spočívá v navazování kontaktů přes online nástroje, jako jsou sociální sítě, profesní platformy, online fóra, webové semináře a další. 
 

Jaký networking vybrat? 

Při výběru networkingu se řiďte těmito kritérii: 

  1. Vybírejte podle cílovky – B2B, nebo B2C.  
  2. Pokud chcete generovat byznys, upřednostněte řízený networking před volným. 
  3. Vybírejte také podle lokality, kde se networkingová akce koná. 
  4. Volte dle toho, co se vám v praxi osvědčilo nejvíce – dejte například na reference od někoho, koho znáte. Pokud někoho takového nemáte, pak to musíte prostě zkusit. 

Petr doporučuje zejména osobní řízený networking a říká: „Řízený networking je za mě obecně lepší, ať už hledám dodavatele, zákazníky nebo reference. Z mé zkušenosti funguje mnohem lépe než neřízený, a oproti online networkingu u něj hraje velkou roli osobní kontakt. Ten má totiž větší váhu než online videohovor. Osobním kontaktem totiž v lidech zanecháte silnější vzpomínku na vás, lépe navážete vztah, a získáte také větší důvěru v to, co říkáte.“ 

Jak probíhá networking? 

Na téměř každém řízeném networkingovém setkání se obvykle na začátku všichni představí. Mějte proto připravený svůj elevator pitch neboli výtahovou prezentaci na zhruba minutu. 

Elevator pitch by měl obsahovat: 

  • krátké představení vaší osoby/firmy a co děláte, 
  • pro koho to děláte, 
  • a v čem se lišíte od konkurence. 

Tím, že se na začátku představíte, můžete zanechat dojem na ostatní v místnosti. Někdo takhle zapůsobí zase na vás. Na základě toho si účastníci networkingu vybírají, s kým chtějí mluvit a s kým naopak ne. Někteří si mohou rovnou uvědomit, že s konkrétními osobami by mohli efektivně vyřešit své problémy. 

Po představení už vlastně víte, s kým chcete dále komunikovat. Na individuální schůzku si tak vyberete lidi, kteří vás zaujali. Po one-on-one setkáních odcházíte s informacemi o byznysu ostatních podnikatelů, s kontakty na ně a případně už i s domluvenou schůzkou mimo akci. 

 

Jaký elevator pitch používá Petr pro networking?

Petr Sedlák

Petr Sedlák

Business Development Manager

My v myTimi pomáháme klientům získávat nové zákazníky skrze kombinaci webu, marketingu a salesu. Na rozdíl od většiny firem se zaměřujeme primárně na B2B segment, pro který dlouhodobě generujeme nové zákazníky. Jako například pro Copy General, Algotech nebo Total Service. 

Svojí práci věříme, jsme otevření jít s kůží na trh, a když nedodáme výsledky, na kterých se domluvíme, tak vracíme 50 % naší odměny.

 

Chci získat nové zákazníky nebo obchodní partnery

Výhody a nevýhody networkingu 

Protože za nejefektivnější networking považujeme ten osobní, popíšeme výhody a nevýhody právě tohoto typu navazování vztahů. 

Výhody osobního networkingu: 

  • Můžete se pobavit přímo s majiteli nebo vysoce postavenými manažery firem, ke kterým byste se jinou cestou třeba nedostali. Řešit byznys s majitelem firmy je také úplně o něčem jiném než jen s jeho zaměstnancem. Nad tím vším totiž jinak přemýšlí a zároveň chce, aby jeho byznys fungoval. 
  • V rámci networkingových akcí se lidé otevřeně baví o svém podnikání. Nemusíte tedy řešit defenzivní postoj při telefonování s nimi. 
  • Od účastníků networkingu můžete získat kontakt na další osoby z jejich okolí. Každý má totiž kolem sebe okruh svých partnerů. Pokud pro ně není váš byznys relevantní, můžou vám tak doporučit někoho jiného, kdo zájem má. 

Nevýhody osobního networkingu jsou: 

  • Na networkingové akci strávíte někdy až 8 hodin nebo dokonce celý víkend. To není ideální v případě, pokud se nakonec jedná o nerelevantní návštěvníky. Časově náročná pak pro vás může být i cesta na akci v jiném městě, než bydlíte. Pokud například nejste z Prahy, networking pro vás bude znamenat nejenom cestu, ale klidně i přespání v hotelu. 
  • Dopředu nevíte, jací lidé a z jakých firem na networkingu budou (u některých se to dozvíte pár dní před akcí). 

I když vám networkingové akce nějaký čas zaberou, vyplatí se vám to. Nikdy totiž nevíte, na koho narazíte. 

Jak být úspěšný v offline networkingu? 

Pokud chcete být v networkingu úspěšní, pak dodržujte tyto dva kroky: 

  1. Připravte si představení svého podnikání a doma si ho natrénujte. Abyste se cítili pohodlně, můžete si to vyzkoušet na někom z rodiny. Po několika networkingových akcích, kde své představení přednesete veřejně, to pro vás bude už snadné a přirozené. 
  2. Jakmile se budete s lidmi bavit, nesnažte se jim váš produkt nebo vaši službu vecpat. Místo toho se zaměřte na přátelskou a uvolněnou diskuzi (jako pokec s „kamarádem“). Zajímejte se zkrátka o to, co druhá strana dělá a pokládejte jí otázky. Potom totiž máte možnost reagovat tím, co dělá vaše firma. 

„Na začátku se ptám druhé strany a bavíme se o ní. Díky tomu mám vlastně docela dobrou představu, jestli má pro mě smysl se s nimi bavit dál, nebo ne, jestli tam je vůbec průsečík zájmů. A zároveň pro druhou stranu to působí vlastně dobře.“ říká náš Business Development Manager Petr Sedlák. 

Pokud se budete lidí ptát na jejich podnikání a projevíte o něj skutečný zájem, rádi si s vámi popovídají. Vaše upřímná zvídavost vytvoří dojem, že se o ně opravdu zajímáte.  A autentičnost je pro úspěšnou interakci klíčová. 

 

Jak tedy efektivně navazovat kontakty? 

  • Být autentický. 
  • Jednat napřímo – pokud nevidím potenciál, není vůbec špatné říct pravdu a jednat na rovinu. Je to lepší, než slibovat schůzku a pak ji e-mailem zrušit. Když stejné lidi na další networkingové akci potkáte, budete se cítit špatně. 

Získáme pro vás nové zákazníky 

Networking je zásadní pro navazování vztahů, získávání nových byznysových příležitostí a budování své vlastní sítě kontaktů. Nemáte na networkingové akce čas? Kontakty a příležitosti pro vás dokážeme získat i my. A pokud už nějakou síť kontaktů máte, postaráme se o další kroky – odešleme e-maily, nabídneme produkty nebo domluvíme schůzky. Díky našemu sales managementu získáte nové zákazníky nebo obchodní partnery. 

 

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy