Chytrá strategie uvedení nového produktu na trh
Termín minimální životaschopný produkt, často zkracován jako MVP (z anglického Minimum Viable Product), označuje vytvoření prototypové verze konečného produktu, která disponuje pouze základními funkcemi nezbytnými k vyřešení problémů jeho potenciálních uživatelů. Jde o chytrou strategii uvedení nového produktu na trh, určenou především k uživatelskému výzkumu.
Tento prototyp produktu, který zvládnete vyvinout za poměrně krátkou dobu a s vynaložením minimálních finančních prostředků i úsilí, vám umožní ověřit vaše předpoklady o trhu a otestovat produkt v praxi. Díky tomu na něj získáte zpětnou vazbu od vaší cílové skupiny – ať už pozitivní jako důkaz, že jste se vydali správnou cestou, nebo negativní, která vám napoví, co vše je ještě třeba vylepšit.
Největší výhody, které vám MVP přinese
I když je myšlenka minimálního životaschopného produktu často spojovaná se startupy, stejně dobře může tahle chytrá strategie posloužit i majitelům větších firem. Zásadní výhody, které s MVP získáte, oceníte totiž zaručeně i v případě, že už máte podnikání slušně rozjeté:
- Rychlé uvedení na trh – snadno můžete předběhnout konkurenci, která mezitím ladí nejdrobnější detaily na svém produktu.
- Nižší počáteční náklady na vývoj – pro začátek vám totiž stačí pouze pár základních funkcí.
- Sběr dat od uživatelů – můžete flexibilně reagovat na pozitivní i negativní zpětnou vazbu a produkt podle toho upravovat.
- Rychlé ověření potenciálu vašeho nápadu – ihned zjistíte, jestli bude mít váš produkt mezi lidmi úspěch.
- Ověření funkcionalit v praxi – rychle si ověříte, jestli byly vaše původní předpoklady o potřebách cílové skupiny reálné.
- Nalezení investorů – prototyp vašeho produktu může oslovit investora, který vám pomůže s dalším financováním projektu.
Jak to celé funguje?
Cesta k minimálnímu životaschopnému produktu je rychlá, levná a poměrně snadná – říká se jí rapid development neboli rychlý vývoj. Nejde ale jen o rychlé vyvinutí produktu, ale také o jeho brzké uvedení na trh a bleskovou realizaci prvních prodejů. Myslete na to, že nejdůležitější je dostat váš produkt na trh co nejrychleji.
Jakmile za sebou máte první kolečko prodejů a získáte feedback od uživatelů, provedete další iterace – přidáte doplňující funkce, o které byl mezi uživateli zájem, nebo třeba vylepšíte design či zákaznickou podporu. Produkt tak posunete zase o level výš, ale vydělávat přitom budete už od samého začátku.
Vsaďte raději na jistotu
Když se chystáte k vývoji produktu, máte dvě možnosti. Buď můžete zkusit vyvinout produkt zcela nový, nebo se vydat již prošlapanou cestou a nabídnout klientům podobný produkt, který už znáte od konkurence.
První varianta se vám sice může zdát mnohem lákavější, do začátku ale dobrou volbou rozhodně není. Úspěch je v tomto případě totiž hodně nejistý. Snadno by se mohlo stát, že okruh vašich ideálních zákazníků bude nakonec tak úzký, že se vám výroba ani v případě MVP příliš nevyplatí.
Mnohem lepší variantou je vsadit na jistotu a inspirovat se u konkurence. Už totiž znáte cílovou skupinu i to, jaké od produktu zhruba očekává funkce a na jakou cenu je ochotná přistoupit.
V tomto případě je ale třeba držet se zásadního pravidla – pokud chcete na trhu uspět, je nutné být lepší než konkurence. Budete muset být rychlejší, levnější nebo najít nějakou jinou výhodu, která dostane zákazníky na vaši stranu. O tom, jak snadno vytvořit své jedinečné prodejní argumenty, si přečtěte v našem článku.
Jak zvolit optimální cenu produktu?
Správně zvládnutá cenotvorba je alfou a omegou prodeje každého zboží nebo služeb. Nedržte se zbytečně při zdi. Nastavte si před uvedením produktu na trh cenu tak, jak si vy sami přejete. Jen myslete na to, že cena vždy musí odpovídat hodnotě, kterou za ni zákazníci skutečně získají.
Při tvorbě ceny se vyplatí pohrát si trošku s psychologií prodeje. Mrkněte na náš článek o tom, jak fungují cenové kotvy.
Elektronické produkty vám umožní rychlejší růst
S cenotvorbou úzce souvisí také škálovatelnost vašeho produktu. Mnohem snadněji totiž prodáte 10 produktů za 1 000 Kč než 100 produktů po 100 Kč. Vyděláte sice úplně stejně, s druhou variantou se ale pojí mnohem více starostí s marketingem, distribucí a administrativou.
O tom, jak moc snadné nebo komplikované bude produkt prodávat ve větším množství, rozhoduje především fakt, jestli se chystáte na vývoj produktu fyzického, nebo elektronického.
U fyzických produktů je škálovatelnost samozřejmě mnohem těžší. Pokud chcete zvýšit prodeje, bude nejspíš třeba najmout více pracovních sil, které se postarají o výrobu, nakoupit více materiálu, výrobních strojů a možná pořídit i větší skladové nebo výrobní prostory. S tím vším se pojí nemalé finanční náklady.
Oproti tomu u produktu elektronického všechny výše zmíněné starosti odpadají. Nejspíš budete potřebovat posílit trochu obchodní oddělení či zákaznickou podporu, nic dalšího vás ale příliš trápit nebude.
O váš byznys se postaráme jako o náš vlastní
Nevíte si rady s obchodní strategií nebo s tím, jak dát o vašem novém produktu co nejúčinněji vědět světu? Obraťte se na nás. Provedeme průzkum trhu, proklepneme konkurenci, pomůžeme vám s obchodem a následně i s marketingem. Váš byznys bude prosperovat a rozvíjet se a vaše zisky porostou.