Svět kolem nás se mění, v posledním roce doslova ze dne na den. A s ním se mění i ráz podnikání. Jak ho pandemie ovlivnila a kam se bude dál vyvíjet? Co je nová norma?
Podnikání v čase nečase
Nikdo z nás nemá křišťálovou kouli a neví, jak dlouho s námi ještě stín jménem COVID-19 zůstane, ani jaké důsledky po sobě přesně zanechá. Jedno je ale jisté už teď: nastala změna společenského fungování, která ovlivnila každého jednotlivce – podnikatele nevyjímaje. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly prodeje online 196 mld., což je až o 26 % víc než v předchozím roce. V první půlce roku 2020 vylétly online prodeje nejvýš za celou dobu fungování internetu.
Kdo ještě svůj business nepřetavil v online podnikání, jako by nebyl. Tomu hraje do karet i fakt, že zřídit si vlastní webovou prezentaci nebo e-shop nikdy nebylo jednodušší. Je pro vás už provozování svého businessu online standardem?
Konkurence je na maximu
Nahoru ale nešel jen samotný počet nákupů uskutečněných na internetu, ale třeba i zákaznické online hodnocení produktů. Ve stále větším konkurenčním prostředí, kdy po celém světě přibylo skoro 150 000 000 zákazníků, kteří neměli zbytí, totiž vyvstal hlad po snadnější orientaci a záruky „nejlepšího nákupu“.
Tím se zvýšil tlak na online podnikatele, kterým už nadále nestačí jít s davem. Soutěž o pozornost potenciálních kupců je vysoká a nároky zákazníků stoupají.
Úspěch přeje připraveným
Trendy ukazují například na to, že v budoucnu uspějí hráči s tzv. omnichannelovým přístupem a ti, kteří budou budovat lepší a pevnější vztahy se zákazníky, dokonale nastudují jejich nákupní chování, nenechají je odejít a za jejich věrnost je náležitě odmění. Toho je možné docílit hlavně poskytnutím nadstandardního nákupního zážitku.
Velcí hráči už považují za samozřejmé nabídnout například dopravu zdarma či bezplatné vrácení zboží. Zákazníka lze přitom získat nejen praktickými funkcemi, ale i originalitou webových stránek či poskytnutím virtuální zkušenosti, kterou jinde nenajdou.
Nová pravidla pro fungování offline
A jak na tom budou kamenné obchody a provozovny? Rok 2020 byl pro maloobchod kritický a ušlý zisk jakbysmet. I po otevření obchodů se ale spoustu lidí raději uchyluje k nákupům přes internet, na které si po dlouhou dobu uzavření veřejného života zvykli. Skoro 50 % zákazníků, kteří začali své potřeby uspokojovat online uvádí, že bude v nákupech na internetu pokračovat i po skončení pandemie.
Nákup se zážitkem
Jak je tedy nalákat do kamenné prodejny? Odpovědí je fyzický zážitek, který nejde zprostředkovat na dálku. Podnikatelé tak musí zákazníkům kromě nákupu nabídnout i něco navíc. Ideálně příjemné místo, kde budou chtít trávit čas.
Budoucnost obchodů tak pravděpodobně ozdobí třeba větší množství zón, kde bude možné si jen tak si posedět nad šálkem kávy. Hlavní roli bude hrát, stejně jako v online prostředí, budování vztahu se zákazníky a poskytnutí jedinečné nákupní zkušenosti.
Kam se ubírají obchodní trendy?
Do trendů se začíná dostávat třeba personalizovaná nabídka ve výlohách měnící se podle toho, kdo si ji právě prohlíží nebo chytrá zrcadla, která umí rovnou nabídnout například obraz právě zkoušeného oblečení v jiné barvě či nabídnout ladící doplňky. Bude se zvyšovat i výskyt tzv. „pop-up“ obchodů, které jsou ve světě oblíbeným fenoménem.
Jedná se o krátkodobý pronájem komerčních prostor například jen na několik dnů a představuje ideální možnost, jak propojit svůj online a offline business. Uvádíte na eshopu nový produkt? Díky pop-upům máte možnost představit ho zákazníkům naživo.
Proč se vůbec vyplatí přemýšlet už teď, o tom, co teprve přijde? Pokud budete připraveni a včas zaznamenáte, kam se trh ubírá, můžete svůj business vynést na výsluní místo toho, abyste ho nechali plavat s proudem, který ho časem může unést pryč.