Život v myTimi  |  Přečteno 1455 x
8. 7. 2023

„SEO je jako stavební základy rodinného domu,” říká SEO specialista Milan Fafek v rozhovoru o SEO a linkbuildingu

Milan Fafek, SEO specialista s bohatými zkušenostmi v oblasti online marketingu, odhaluje klíčové faktory úspěšného SEO a důležitost správného linkbuildingu. Získejte jedinečný vhled do světa SEO a cenné rady pro umístění v předních příčkách ve vyhledávačích. 

banner

Jak dlouho už se věnuješ oblasti SEO? Na co jsi se specializoval dřív? 

Marketingu se věnuju zhruba od roku 2015, kdy jsem začal stavět a upravovat první e-commerce projekty. K tomu jsem se věnoval propagaci na sociálních sítích a Google Ads. Někdy okolo roku 2019 jsem se začal věnovat SEO, technickým parametrům a drobným kodérským úpravám. A to mě drží dodnes. 


Mohl bys jednoduše vysvětlit, jaký je rozdíl mezi placeným a organickým vyhledáváním a proč by mělo firmy zajímat to organické? 

Placenou PPC kampaní získáme návštěvnost a případně konverze hned, ale každé kliknutí nás stojí peníze. Při vypnutí PPC kampaní je pak projekt dost často úplně mrtvý.

 
A to se u SEO nestane. Nevýhodou SEO oproti PPC je pak to, že se výsledky dostaví později, chce to čas a pravidelnou aktivitu, ale následně získáme relativně „trvalé“ organické výsledky ve vyhledávání. 


Obecně se PPC prodává snáze než právě SEO, u kterého na výsledky nějakou dobu čekáme. Na druhou stranu správně optimalizovaný web je pro mě základ, který je potřeba dřív nebo později řešit.  


Jednou se mě obchoďák ptal, jak SEO snáze prodávat a vysvětlovat klientům jeho přínosy. Řekl jsem mu, ať SEO prezentuje jako stavební základy rodinného domu. Můžete postavit dům i bez nich, ale moc dlouho ten dům stát nebude.  


Doporučuji kombinaci obou zmíněných kanálů. 

 

O SEO panuje spousta mýtů a nepřesných informací. Jaké jsou opravdu ty nejdůležitější faktory, na které se musí podniky při SEO zaměřit? 

I když se svět SEO neustále rozvíjí, pořád bychom měli stavět na základech. Tedy mít funkční, rychlý a responzivní web s kvalitním obsahem psaným pro lidi. Následně ho podpořit vhodnou formou linkbuildingu.  


Je pro SEO důležité mobilní přizpůsobení stránek (responsivní design)? 

Jasně, je to důležité nejen pro vyhledávače, ale i uživatele. Převážná většina návštěv přichází z těchto zařízení a každý z nás se chce pohybovat na rychlém a funkčním webu. 


Když mluvíme o SEO všichni si asi představujeme klasické webové stránky, ale mají na SEO nějaký vliv i sociální sítě? 

Aktivita na různých sociálních sítích neovlivňuje organické výsledky.  

 

Součástí SEO je také linkbuilding, tedy získávání zpětných odkazů z jiných webů. Proč jsou tyto odkazy důležité?

 Vhodnou linkbuildingovou strategií posilujeme odkazový profil a autoritu domény. Obecně jde o další signál k hodnocení pro posilování ve výsledcích vyhledávání.  


Co jsou kvalitní odkazy?  

To je individuální. Hodnotu odkazu určuje doména, kde publikujeme. Každý má jiná pravidla a parametry pro výběr odkazů. Někdo řeší více autoritu, někdo organickou návštěvnost a někdo, na jaká klíčová slova daná doména rankuje (umisťuje se ve výsledcích vyhledávání). 


A nekvalitní odkazy?  

Pro mě osobně je nekvalitní odkaz bez organické návštěvnosti, nofollow, bez podobnosti tématu k publikovanému článku a s Trust Flow pod 10.  

 

Jak takové vyjednávání o umístění článků probíhá? Je to těžké? Čelíš hodně odmítnutím? 

Je to individuální a záleží na velikosti a charakteru projektu. Ale obecně problém v umisťování článků nevidím. Občas je jen frustrující, když se nedaří najít zajímavou příležitost. U těch větších projektů je i celkem snadné získat brandovou zmínku, což mě baví nejvíc. Stojí to jen můj čas a takto získaný odkaz je pozitivním signálem, že se o klientovi už někde píše


Jsou s linkbuildingem spojená nějaká rizika? Může firmu poškodit? 

Samozřejmě může, pokud se budeme držet Black Hat praktik (pozn. aut.: postup, který je v rozporu s pokyny vyhledávačů) a například kupovat odkazy hromadně. Ale to už dneska doufám nikdo nedělá.  

 

Jaké jsou podle tebe nejčastější chyby, kterých se firmy ohledně SEO a linkbuildingu dopouštějí? 

Obecně se v SEO auditech asi nejčastěji setkávám se: 

  • špatně nastavenými meta daty, 
  • špatným základním technickým nastavením, jako je například správně umístěný robots.txt s odkazem na sitemap, 
  • nesprávně ošetřenými duplicitami 
  • anebo horší průchodností webu kvůli JavaScriptu. 

Ale setkávám se s nejrůznějšími chybami. 

 

Jaké metriky se při vyhodnocování úspěšnosti SEO strategie hlavně sledují? 

To je zase individuální, každý máme jiné cíle. Ale mezi ty základní rozhodně řadím organickou návštěvnost a počet konverzí z organiku. Někdy se může objevit i množství indexovaných stránek nebo vývoj pozic na konkrétní klíčová slova.  


Jsou podle tebe nějaké klíčové vlastnosti, bez kterých se SEO specialista neobejde? 

Měl by být analytický a umět si najít jakékoliv informace. Přece jen občas musí SEO specialista při řešení nějakého konkrétního problému analyzovat různé zahraniční case studies. Výhodou je taky orientace v kódu a technických věcech, které nás čím dál víc obklopují.  
Ale furt si myslím, že SEO není raketová věda a všechno si lze osvojit relativně rychle.  


Jak podle tebe oblast SEO promění generativní umělá inteligence? Bude mít SEO ještě význam, když všichni budou vyhledávat přes ChatGTP a podobné služby?  

Nějakým způsobem ano, ale teprve se ukáže, jak se bude tento trend vyvíjet a co to pro specialisty bude znamenat. Každopádně si myslím, že doba, kdy nebudou potřeba SEO specialisti, kteří umí pracovat s AI, je ještě hodně daleko. 


Je SEO časově náročné? Má SEO specialista čas i na nějaké koníčky? Jaké máš ty? 

Náročné asi jako jiná práce u počítače. Občas bolí záda a občas hlava. Když nepracuju, věnuju se dcerce a rodině nebo zrovna jezdíme někde offroad. 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy