Zákaznická péče  |  Přečteno 4760 x
4. 4. 2022

Jak vytvořit věrnostní program? Návod v 5 krocích

Získat nového zákazníka je až 25x dražší než udržet si stávajícího. Přitom se stačí o zákazníky správně starat a nabídnout jim třeba věrnostní program. Ten dnes a denně nabízí kdejaká firma. Víte ale, jak vytvořit věrnostní program, který naplní potřeby zákazníků?

banner

Co je věrnostní program? 

Věrnostní program je nástroj marketingové i obchodní strategie, kterým si chce firma u stávajících i budoucích zákazníků vybudovat věrnost. Prostřednictvím věrnostního programu firma zákazníky určitým způsobem odmění, a to by je mělo přesvědčit, aby u ní nakoupili nebo nakupovali znova.  

Vyplatí se vůbec budovat vztahy se zákazníky? Ano, protože získat nového zákazníka je 5–25× dražší než udržet si stávajícího. Přečtěte si 75 faktů o zákaznickém servisu

 

Proč používat věrnostní program? 

Kromě toho, že si udržíte zákazníky a ušetříte za získávání nových, zaznamenáte vyšší útratu. U spokojených zákazníků je vyšší pravděpodobnost, že toho u vás nakoupí víc, protože si k vám už vybudovali vztah. Ví, co od vás můžou očekávat –⁠ ať už se to týká sortimentu, zákaznického servisu, dodání, nebo případné reklamace.  

Tip: Zajímá vás, jak na reklamace? Vše se o nich dozvíte v článku Jak zvládnout vyřizování reklamací a udržet si spokojené zákazníky

 

A pokud jsou zákazníci s vašimi službami a produkty spokojení, tak o tom možná řekli i svým přátelům nebo známým, protože až 77 % zákazníků sdílí svou pozitivní zkušenost s ostatními. A komu věřit víc než svým blízkým? 

Pokud ale chcete mít přínos zákazníků černý na bílém, spočítejte si customer lifetime value. Celoživotní hodnota zákazníka vyjadřuje, kolik peněz vám zákazník přinese za celou dobu, co u vás bude opakovaně nakupovat. Pokud nabídnete atraktivní věrností program, tato hodnota jistě poroste. Vždyť věrnostní program je o pobízení k dalším nákupům, tak proč toho nevyužít? 

Tip: Přečtěte si našich 20 tipů, jak zvýšit spokojenost zákazníků

 

Za co zákazníky odměňovat? 

Než začnete s tvorbou věrnostního programu, rozhodněte se, za co zákazníky odměňovat. Možností je spousta a tady je pár příkladů: 

 

  • nákup 
  • registrace 
  • odběr newsletteru 
  • přidání hodnocení a reference 
  • narozeniny 
  • pozvání přátel 

 

Typy věrnostních programů 

Existují různé formy věrnostních programů. Které patří mezi nejznámější? 

 

Bodovací program 

Sbírání bodů je typickým příkladem věrnostního programu. Obvykle zákazníci sbírají body za utracenou částku. U této formy programu si musíte ujasnit hodnotu bodů, a také jak velký počet bodů umožní zákazníkům vybrat si slevu, dárek nebo něco jiného. Nastavení správné váhy bodů může být těžké, protože musíte myslet na to, abyste neprodělávali, ale aby byli zároveň zákazníci spokojení. 

Tento věrnostní program by také neměl být krátkodobý. Cílem je, aby ho zákazníci vůbec stihli využít, proto myslete i na jeho adekvátně dlouhé trvání. 

Příklad 

Za každý nákup nad 500 Kč získá zákazník 10 bodů. Při dosažení 100 bodů může uplatnit slevu ve výši 100 Kč.  

Jaká je nevýhoda bodovacího programu? Rychlá doba si žádá rychlé slevy, proto mohou být bodovací programy u zákazníků někdy méně atraktivní. Tento program bývá dlouhodobý a pro zákazníky to neznamená nic jiného než netrpělivé čekání na odměnu, která je v nedohlednu. 

 

Členské karty 

Členské karty najdete hlavně v obchodních řetězcích – jak s oblečením, tak s potravinami. Vídat je můžete i ve fitness centrech, saunách nebo na koupalištích. Poskytují především zvýhodněné ceny a slevy a spíš než jako fyzickou kartu je v dnešní době potkáte jako mobilní aplikace. 

Jaká je nevýhoda členské karty? Pokud zákazník nemá členskou kartu u sebe v mobilu jako aplikaci, může se mu někde ztratit. Potom už záleží na každé kartě a výhodách, které nabízí. 

 

Kartička s razítky 

Říká vám něco kartička, na kterou za každý nákup dostanete razítko? A desáté razítko v pořadí znamená slevu nebo produkt zdarma? Ano, i toto je forma věrnostního programu a v kavárnách je velmi oblíbená.  

Jaká je nevýhoda kartičky s razítky? Je jich hned několik. Zaprvé není možné sbírat data o zákaznících, zadruhé zákazníkům se může kartička někde zatoulat, a zatřetí je tu stejná nevýhoda jako u bodovacího programu, tedy dlouhé čekání na slevu. 

 

Sleva na nákup 

Jednoduchá forma věrnostního programu je sleva na další nákup. Využívá ji hodně e-shopů, ale při stanovování její výše musíte brát v potaz ceny vašeho sortimentu. Pokud váš nejlevnější produkt stojí 1 000 Kč, sleva 50 Kč na další nákup zákazníky moc neuspokojí. Možným řešením je určit slevu na další nákup v procentech

Jaká je nevýhoda slevy na nákup? A je vůbec nějaká? Ano, je, už jsme se o ní zmínili. Příliš nízká sleva na další nákup zákazníky nezaujme, spíše odradí. Záleží také na podmínkách, které musí zákazníci splnit, aby slevu získali. 

 

Cashback 

Získat nové zákazníky můžete i takzvaným cashbackem, tedy vrácením určité částky z celkové útraty. Většinou se jedná o procenta, která se například vážou na předem stanovenou cenu, kterou musí zákazník zaplatit. 

Jaké jsou nevýhody programu cashback? Na první pohled se jedná o zajímavý věrnostní program, ale i v tomto případě může zákazníky odradit malá částka, která se z nákupu vrací. Další nevýhodou můžou být přísné podmínky, které ztěžují získat jakoukoliv částku zpět. 

 

Jak vytvořit věrnostní program v 5 krocích? 

Kterých 5 kroků podniknout k vytvoření věrnostního programu, který bude přinášet výhody jak vám, tak zákazníkům? 

 

1. Analyzujte 

Rozhodnout se, kterým směrem by se měl váš věrnostní program ubírat, nemusí být jednoduché. Pomoct vám může jak marketingový průzkum mezi vašimi klienty, tak analýza konkurence. Zákazníci vám poradí, co je zajímá a co naopak ne, a díky konkurenci zjistíte, co lepšího můžete zákazníkům nabídnout. 

 

2. Pojmenujte 

Pokud už víte, jaký typ věrnostního programu je pro vaši firmu ten pravý, vymyslete jeho název. Jak se říká, fantazii se meze nekladou, ale můžete klidně zůstat u věrnostního programu, členství nebo slevy na další nákup

 

3. Zjednodušujte 

Složité věrnostní programy jsou předem odsouzené k neúspěchu. Jeho pravidla by proto měla být taková, aby je pochopil opravdu každý. Věrnostnímu programu můžete například vytvořit vlastní stránku na webu, kde jeho podmínky vysvětlíte. Pokud zvolíte bodovací program, zákazníkům by mělo být jasné, jak body získat a uplatnit. Pokud zvolíte cashback, bude je zajímat, jakou částku musí utratit, aby se jim část z nákupu vrátila, a podobně. Hlavní ale je držet se jednoduchosti a program zbytečně nekomplikovat

 

4. Propagujte  

Dalším a velmi důležitým krokem je propagace. Aby se vaši zákazníci o věrnostním programu dozvěděli, musíte jim o něm říct. Můžete na něj upozornit přímo na hlavní stránce e-shopu, na sociálních sítích nebo v newsletteru. 

 

5. Analyzujte 

Moment, to už tu jednou bylo. Nebojte, nespletli jsme se. Analyzovat je třeba na začátku i během trvání věrnostního programu. Po nějaké době byste měli totiž zhodnotit, jestli má váš věrnostní program úspěch, a případně ho upravit. 

 

Mějte spokojené zákazníky s myTimi 

Záleží vám na tom, aby se k vám zákazníci vraceli? Chcete spokojené zákazníky, kteří u vás budou rádi nakupovat? myTimi vám pomůže nejen s péčí o zákazníky, ale i s vytvořením marketingové strategie, která vám přivede zákazníky nové. Kontaktujte nás pro nezávaznou nabídku.  

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy