Obchod a strategie  |  Přečteno 1924 x
24. 4. 2023

Od zrodu k zániku: Zjistěte, jak překonat fáze životního cyklu firmy

Jednou jste nahoře a jednou dole. To platí jak v životě, tak i v podnikání. Vaše firma se v průběhu let ocitne v několika různých fázích, které dohromady tvoří její životní cyklus. V článku vám prozradíme, co vás v jednotlivých fázích čeká a jak je zvládnout co nejlépe. 

banner

Fáze životního cyklu firmy 

V roce 2022 v Česku vzniklo přes 28 tisíc firem a přes 14 tisíc jich naopak zaniklo – vyplývá to z průzkumu společnosti CRIF. Právě vznik a zánik jsou dvě fáze životního cyklu firmy, které zažije každá společnost. Některé firmy se ani do jiných fází nedostanou, protože po jejich vzniku rovnou následuje zánik. Jiné se naopak drží dlouhá léta na vrcholu a neustále rostou. Každá firma má svůj životní cyklus, který obecně zahrnuje čtyři fáze: 

  • vznik  
  • růst 
  • stabilita/zralost 
  • krize (kterou může a nemusí doprovázet zánik) 

Co vás v jednotlivých fázích čeká, na co si dát pozor a jak se udržet na vrcholu? Pojďme si rozebrat životní cyklus firmy do detailu. 

 

1. Vznik 

Na úplném začátku zakládáte firmu a vstupujete na trh s nadšením nabídnout nový produkt či službu. Formuje se váš podnikatelský záměr, s čímž se pojí také tvorba firemní, obchodní a marketingové strategie. Definujete svou cílovou skupinu a snažte se upoutat její pozornost. Získáváte první zákazníky a také zpětnou vazbu, na základě které upravujete a vylepšujete, co se dá. 

Ve fázi vzniku dosahuje firma nízkých obratů, a vzhledem k možným vstupním investicím i velmi nízkého zisku – pokud se vůbec do zisku dostanete. První fáze životní cyklu podniku má jasný cíl – přežít a vybojovat si své místo na trhu. Někdy trvá pár měsíců, jindy i několik let. Zaměřte se na podporu prodeje, kterou mnoho firem kvůli nedostatku financí podceňuje. 

 

 
 

2. Růst 

Jakmile se tržby firmy zvýší meziročně o 50 %, a to alespoň 3 roky v řadě, dostáváte se do fáze růstu. Křivka prodeje stoupá strmě nahoru, získáváte velké množství nových i vracejících se zákazníků a všimla si vás už i konkurence. V růstové fázi se firmy začínají zabývat organizační strukturou, která do této chvíle jaksi neexistovala. Spolu s prodejem a obratem se totiž zvyšuje i počet zaměstnanců a je potřeba se vrhnout do řízení firmy, abyste dokázali vše ukočírovat a posouvat tím správným směrem. Nejvíce pozornosti se v této fázi věnuje cenové strategii a marketingu. Důležité je stabilizovat svou pozici na trhu a získat dostatek financí na další rozvoj firmy. 

Tip: Mohlo by vás zajímat, jak vybudovat trvale úspěšnou firmu

 

Co je podle tebe nejdůležitější v rámci životního cyklu firmy a jak se povedlo myTimi překonat krizi, do které se před pár lety dostalo?

Jan Skovajsa

Jan Skovajsa

CEO

Jako nejdůležitější vnímám snažit se co nejdéle vydržet v růstové fázi třeba pomocí uvádění nových produktů a otevírání nových trhů. Čím větší firma je ve fázi krize, tím větší finanční polštář má, díky čemuž má delší cestu dolu, a tím pádem i víc času „postavit letadlo, když padá ze skály". 

Když jsme se v myTimi dostali do krize, snažili jsme se rychle přizpůsobit situaci změnou produktů i komunikační strategie s minimálním dopadem na investory a zaměstnance. Platí totiž heslo, že se sice kormidlo musí otáčet, ale když se otáčí moc často, tak se pasažéři pozvrací. 

 

3. Stabilizace 

Ve fázi stabilizace má firma silné postavení na trhu. Růst i nadále pokračuje a vaše výsledky jsou dlouhodobě vysoké. Máte zavedené firemní procesy, stabilní finanční strukturu podniku a vše se zdá být ideální. Je to vhodná doba na zlepšování a zefektivňování práce například pomocí automatizací. Zároveň se vám díky stabilnímu zisku otevírá mnoho nových příležitostí v podobě inovací nebo investic do nových produktů či projektů.  

Fáze zralosti je pomyslným vrcholem, na který se snaží vyšplhat každý podnik. Kromě stability se ale můžete potýkat se silným konkurenčním bojem. Je důležité včas rozpoznat, kdy vaše firma v této fázi ještě roste a kdy naopak ztrácíte svou sílu. Věnujte pozornost rozvoji firmy a pravidelně vytvářejte novou strategii, abyste neztratili směr a cíl, kterého chcete dosáhnout.  

 

4. Krize 

Pokud se váš růst zastaví a firma stagnuje, dříve nebo později se dostanete do fáze krize. Křivka prodejů začíná klesat a váš podnik zaostává za konkurencí. Pokud v této chvíli nic neuděláte, vaše firma zanikne. Snažte se na svůj byznys podívat z více stran a přijít s něčím novým, co vám pomůže chytit tu správnou vlnu a dostat se zpátky. Nebojte se udělat větší změnu a proměnit celkový záměr svého podniku. Krize je poslední fáze životního cyklu firmy, která ale nemusí nutně znamenat konec. MyTimi si v začátcích také prošlo krizí, kterou jsme ale úspěšně vyřešili a dnes se řadíme mezi 50 nejrychleji rostoucích firem v České republice. 

 

Nechte si poradit, ať už jste v jakékoliv fázi 

Založit firmu není nic složitého. Rozjet ji a násobit její velikost už ale tak jednoduché není. V myTimi pomáháme firmám maximalizovat rychlost zdravého růstu nastavením produktové a akviziční strategie. Díky exekuci kanálů, které zvolíme v akviziční strategii, pak získáváme pro naše klienty nové zákazníky a pomocí zákaznického servisu se o ně i postaráme. Pojďte růst společně s námi.  

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy