Sotva jste na svatbě podepsali protokol o uzavření manželství, čeká vás na úřadech další zdlouhavé papírování. Nejčastěji se totiž kromě rodinného stavu změní i příjmení nevěsty. Kde se musí změna příjmení po svatbě nahlásit a jaké doklady si musíte obnovit?
Občanský průkaz, řidičský průkaz i cestovní pas
Všechny základní osobní průkazy je potřeba vyměnit. Dobrá zpráva je, že od 1.7.2018 si už pro občanku, pas ani řidičák nemusíte do místa svého trvalého bydliště. Změnu příjmení po uzavření manželství snadno nahlásíte na jakémkoliv úřadě s rozšířenou působností či na úřadě všech městských částí v Praze. Ale pozor! Pro každý doklad platí jiná časová lhůta, ve které je třeba změnu nahlásit:
- Občanský průkaz - do 15 dnů od vydání oddacího listu
- Řidičský průkaz - do 5 pracovních dnů od termínu svatby
- Cestovní pas - do 3 měsíců od termínu svatby
Datová schránka vám v komunikaci s úřady pro tento účel bohužel neposlouží. Na tyto tři úřady musíte osobně.
Nahlášení změny příjmení v registru vozidel
Provést změnu je potřeba také v registru vozidel. Tam vám dají deset dní na změnu údajů ve velkém i malém technickém průkazu. Počítejte se správním poplatkem za změnu 50 Kč a hodinkou čekání na volné okénko. Změnu lze vyřešit na libovolném úřadě s rozšířenou působností.
Finanční úřad, okresní správa sociálního zabezpečení a katastrální úřad
I další úřady se na novomanžele těší. Naštěstí za vás nahlášení nového příjmení po svatbě vyřeší centrální registr obyvatel. Pokud ale podnikáte, budete si stejně muset vyřídit založení nové živnosti na úřadě.
Ačkoli z registru dostávají informace i zdravotní pojišťovny, zákonná povinnost velí, že i zde musíte změnu nahlásit, a to do 30 dnů ode dne svatby. Nemusíte ale fyzicky na úřad, stačí nové jméno oznámit pojišťovně poštou, ta vám následně zašle novou kartu pojištěnce.
Banka, poskytovatel internetu a telefonních služeb, dodavatelé
Mysleli jste si, že obíháním úřadů práce končí? Změnu příjmení po svatbě musíte oznámit všem institucím, se kterými jste nějakým způsobem obchodně propojení. Ať už jde o vašeho operátora, banku, zaměstnavatele či kteréhokoliv dodavatele elektřiny a jiné. Každá instituce má své vlastní požadavky a formuláře pro nahlášení, v tomto případě si tedy budete muset zjistit, jak správně postupovat.
Chcete si raději užívat svatební cestu a zahodit starosti s nahlašováním? Máte úřadů akorát plné zuby? Delegujte své starosti na myTimi. Naši asistenti pro vás rádi najdou všechny potřebné informace, vyplní nudné formuláře a pokud to půjde, vyrazí na úřad za vás.