Marketing  |  Přečteno 6399 x
8. 8. 2022
Aktualizováno: 24. 4. 2024

Co je to algoritmus a jak funguje?

I když to možná nevnímáte, algoritmy jsou všude kolem vás. V dnešní internetové době usnadňují mnoho věcí, ale v některých případech vám dokážou i uškodit. Zjistěte, co vlastně algoritmus je, jak funguje a kde se s ním můžete setkat. 

banner

Co je algoritmus? 

Slovo algoritmus pochází z latiny a označuje přesný postup, jak vyřešit úkol či problém. Používají ho především programátoři, kteří při vývoji aplikace nebo webu přetvářejí teoretický postup v podobě algoritmu do programovacího jazyka. Jako algoritmus si můžete v běžném životě představit v podstatě jakýkoliv sled kroků, který má začátek, konec a výsledek. Nesmí chybět detailně popsané kroky, které na sebe navazují. Příkladem algoritmu může být třeba recept, pokud ovšem plní požadované vlastnosti algoritmu. 

Jaké vlastnosti musí mít algoritmus? 

Ne každý návod či postup je algoritmus. Ten musí mít určité vlastnosti. Pojďme si představit pět základních vlastností algoritmu.

  1. Elementárnost: Všechny kroky by měly být jednoduché, srozumitelné a správné. Díky tomu může být algoritmus efektivní. 

  1. Univerzálnost: Algoritmus neřeší jen jeden problém, jde o princip, který musí být aplikovatelný na více úkolů podobného typu. 

  1. Determinovanost: Musí být jednoznačné nejen jednotlivé kroky, ale i co následuje po nich. 

  1. Konečnost: Každý algoritmus může mít libovolný počet kroků, musí být ale konečné.  

  1. Rezultativnost: Algoritmus musí mít jasný výstup, vždy přináší nějaký výsledek. 

Algoritmy v marketingu 

V marketingu se setkáte s algoritmy hned na několika místech. Když jim porozumíte, můžete je využít ve svůj prospěch a získat více zákazníků.  

 

Vyhledávací algoritmy 

Algoritmus vyhledávačů je trochu tajemství. Ani Google či Seznam totiž nikdy neodhalili, jak algoritmy jejich vyhledávačů fungují. Vyhledávací algoritmy nebo přesněji roboti, kteří na principu tohoto algoritmu pracují, procházejí jednotlivé webové stránky a hodnotí jejich kvalitu a relevanci. Na základě toho pak určují, na jaké pozici ve výsledcích vyhledávání se daná stránka zobrazí. Soubor metod, který podle těchto algoritmů optimalizuje web, se nazývá SEO. SEO specialisté se snaží vyhledávacím algoritmům porozumět a různými způsoby web optimalizovat tak, aby ho roboti dobře vyhodnotili.  

Proč se snažit vyhledávací algoritmy pochopit? Protože váš web zobrazí na prvních příčkách ve vyhledávání, což vám přinese nejen organickou návštěvnost, ale i konverze.  

 

 

Algoritmy na sociálních sítích 

Pokud používáte sociální sítě, setkáváte se s algoritmy každý den. Doby, kdy vám Facebook nebo Instagram ukazoval příspěvky seřazené chronologicky, jsou dávno pryč, a dnes jsou algoritmy řazení natolik dokonalé, že vás dokáží udržet na dané platformě o několik minut, nebo dokonce hodin déle. Každá sociální síť ale funguje trochu jinak. 

 

Algoritmus na Facebooku 

Jako je tomu u vyhledávacích algoritmů, ani na Facebooku není zcela jasné, jak přesně algoritmus funguje, nicméně jeho cíl je jasný – udržet vás na sociální síti co nejdéle. Proč? Protože čím déle na Facebooku jste, tím více reklam vám může zobrazit a tím více peněz za to od inzerujících firem dostane.  

Jak to dělá? Sleduje, u kterých příspěvků se zastavujete nebo na ně reagujete, a na základě toho si o vás vytvoří záznam. Zobrazuje vám podobné příspěvky, které se vám líbily, abyste zůstali co nejdéle. Pokud chcete algoritmu na Facebooku porozumět co nejlépe, přečtěte si náš článek, ve kterém se dozvíte, jak využít algoritmus ve svůj prospěch.  

 

Algoritmus na Instagramu 

Instagram funguje podobně jako Facebook. Oba algoritmy se neustále aktualizují a proměňují. Cíl je stejný, a to udržet vás na Instagramu co nejdéle. Každá oblast má svůj vlastní algoritmus, jeden vám v nějakém pořadí ukazuje stories, další příspěvky a reels. Jako tvůrce či firma můžete stejně jako u Facebooku podniknout kroky k tomu, aby vaše vynaložené úsilí nad tvorbou příspěvků nepřišlo vniveč a vaše příspěvky se zobrazily co nejvíce lidem. Podívejte se, jak funguje algoritmus na Instagramu

Aktuální trendy a změny v algoritmech 

Využijte nejnovější trendy a změny v algoritmech ve svůj prospěch. Jejich znalost vám pomůže uspět nejen na sociálních sítích, ale i ve vyhledávačích.  

Jaké jsou nové trendy v oblasti vyhledávacích algoritmů? 

 

1. Kvalitní obsah na prvním místě 

V březnu 2024 Google provedl rozsáhlou aktualizaci algoritmu. Hlavním cílem aktualizace je zlepšit výsledky vyhledávání – neposkytovat uživatelům nekvalitní a automaticky generovaný obsah pomocí AI. Co to znamená pro vás? Dejte si na tvorbě obsahu opravdu záležet. Vytvářejte originální obsah, který bude pro čtenáře přínosný. 

Tip: Jedním příkladem originálního a pro čtenáře přínosného obsahu je například i náš článek SEO 17× jinak – ultimátní průvodce ovládnutím vyhledávačů. V článku najdete spoustu užitečných tipů, jak pracovat se SEO a dostat tak váš web na přední místa ve vyhledávačích. 

 

2. Zobrazování recenzí vysoké kvality 

V únoru 2023 Google provedl aktualizaci systému pro užitečné recenze. Co je cílem? Poskytovat uživatelům nejen kvalitní obsah, ale i kvalitní recenze. Google chce lidem ukazovat recenze, které jsou podrobné, založené na vlastní zkušenosti a psané lidmi, kteří danému oboru rozumí. E-commerce trh roste, a tak recenze uživatelů získávají na významu. Právě recenze jsou často pro lidi rozhodujícím faktorem, jestli produkt koupí, nebo ne. V Googlu si důležitost recenzí uvědomují, a právě proto systém pro recenze pravidelně optimalizují. 

 

Buďte vidět i na sociálních sítích. Co by vám nemělo uniknout? 

1. Facebookové skupiny a události 

Algoritmus Facebooku upřednostňuje příspěvky ve skupinách a událostech. Jaký to má důvod? Ukázalo se, že facebookové skupiny a události patří mezi hlavní důvody, proč lidé chodí na Facebook denně. Cílem je zlepšit interakci a zapojení uživatelů na platformě. Jak s touto informací naložit? Sdílejte relevantní obsah ve skupinách, které souvisejí s vaším oborem nebo zájmy, zapojujte se do diskuzí a vytvářejte události na Facebooku. 

 

2. Originální obsah na Instagramu 

Algoritmus Instagramu se zaměřuje na originální obsah. To znamená, že přesdílení virálních memes nebo zkopírování cizího obsahu nebude mít stejný dosah jako původní příspěvek. Na Instagramu vyhrává originalita a nové nápady, proto se snažte trendy zpracovat neotřele a přidat jim trochu vašeho osobního stylu. 

 

3. Videa jsou klíčem k úspěchu 

Algoritmus sociálních sítí se zaměřuje na videa, a to zejména na ta krátká. Reels jsou skvělým způsobem, jak oslovit nové uživatele. Jestli tvorba videí není zrovna váš šálek kávy, zkuste alespoň statické obrázky publikovat ve formě carousel příspěvku nebo přidat hudbu. I to může pomoct zvýšit dosah vašich příspěvků. 

 

4. LinkedIn posiluje spojení mezi lidmi 

V červnu 2023 LinkedIn provedl změny v algoritmu, jejichž hlavním cílem je zobrazovat primárně příspěvky lidí, se kterými jste propojení. To znamená, že vaše zeď nebude zahlcená posty o povýšení lidí, které ani neznáte. Na jednu stranu dobrá zpráva, na druhou stranu i většinu vašich příspěvků uvidí pouze vaši sledující. 

Jak dostat vaše posty mezi další uživatele? Sdílejte svoje znalosti a poznatky, zkrátka obsah, který bude pro ostatní uživatele hodnotný a přínosný. 

 

5. Nová funkce LinkedIn „navržené příspěvky“ 

Funkce navržených příspěvků je jednou z největších změn algoritmu LinkedInu. Její podstatou je „udržet naživu“ i starší příspěvky, pokud zůstanou relevantní a hodnotné. Funkci zatím LinkedIn testuje u malého procenta uživatelů (duben 2024). 

 

6. Obrázky vytvořené AI 

Meta plánuje označovat grafiky vytvořené umělou inteligencí na Facebooku, Instagramu a Threads. Nástroje pro generování obrázků pomocí AI získávají na popularitě a Meta chce umožnit uživatelům rozlišit vygenerovaný obsah od obsahu vytvořeného člověkem. Kromě toho Meta bude žádat uživatele, aby uvedli, jestli jsou obrázky, které publikují, vytvořené pomocí AI. 

Chcete být víc vidět na internetu? Můžeme vám s tím pomoct 

V myTimi vám pomůžeme zvýšit organickou návštěvnost na vašem webu. Vytvoříme pro vás příspěvky na sociální sítě, které budou algoritmy milovat, a napíšeme pro vás čtivé texty, které zaujmou a prodají. Neváhejte se na nás obrátit. 

 

 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy