Marketing  |  Přečteno 1726 x
16. 6. 2023

Pro a proti soutěží na instagramu a facebooku

Většina marketérů by vám na otázku, jak udělat soutěž na instagramu nebo facebooku, odpověděla: „Nijak. Nedělejte ji.“ Nic ale není černobílé. Pořádáním soutěže si můžete stejně tak pomoct, jako i pěkně zavařit. Vysvětlíme vám, proč a poradíme, jak soutěž uspořádat, aby nesla kýžené ovoce.

banner

 

Než se pustíme do toho, jak soutěž uspořádat, projdeme si argumenty pro a proti ohledně toho, jestli ji vůbec pořádat. Soutěž se totiž může zdát jako snadný a rychlý způsob, jak nabrat spoustu sledujících a stát se slavným influencerem nebo známou značkou, jsou tu však určitá ale…  

 

Co vám soutěž na instagramu a facebooku nepřinese 

Většinu lidí vaše značka vůbec nezajímá a jde jim jenom o výhru, kterou nabízíte. Jsou lidé (a není jich málo), kteří každý den brouzdají na sítích a pod #soutez se bezhlavě účastní soutěží o cokoliv. Slepě dávají follow, lajk a místo přátel označují své další účty, které pro tento účel vytvořili. 

Pokud je vaším cílem pomocí soutěže získat více sledujících, věřte, že v případě takových uživatelů není o co stát. Proč? Protože vám dlouhodobě sníží engagement rate (poměr sledujících a interagujících). V době pořádání soutěže samozřejmě vaše čísla poletí závratně vzhůru. Ale potom… 

Hromada sledujících, které jste během soutěže nabrali, o váš obsah pravděpodobně ztratí zájem (pokud neděláte opravdu hodně dobrý a interaktivní obsah a nejste zajímavá známá značka), vy budete mít hromadu neaktivních sledujících a v očích algoritmu se tak budete zdát nezajímaví/neúspěšní. Cesta ven, kterou některé účty volí, je pořádání soutěží prakticky neustále, aby publikum drželi pořád aktivní. Je to možnost, ale za nás ne zrovna šťastná. 

Obvykle jen velké společnosti se stabilním počtem fanoušků můžou pořádat soutěž relativně bez úhony (protože jejich sledující běžně interagují i s jejich ostatními příspěvky a engagement rate jim tedy po skončení soutěže neklesne tak výrazně). 

 

Co vám soutěž na instagramu a facebooku dá 

Se sledujícími je to tedy spíš na pováženou, dá vám ale publicitu. O soutěži se dozví hodně lidí a určitě alespoň části z nich utkví vaše jméno v paměti. Někdy ani nemusíte vynaložit tak velkou částku na propagaci, protože se soutěž virálně šíří nebo je organicky vyhledávaná pomocí #soutez. 

Vaši stálí sledující ji budou brát jako ocenění za jejich dlouhodobou přízeň. Takže posílí vaše vzájemné vztahy. 

Máme také osvědčené, že v průběhu soutěže stoupne prodej produktu, o který se soutěží. Zvláště pokud je to v období Vánoc, Valentýnu a jiných komerčních svátků. 

Pokud je soutěž kreativní a zajímavá (tedy chcete, aby soutěžící něco vytvořili nebo rozluštili, a nedali jen follow), pomůže vám budovat brand a posílit komunitu sledujících. Takových soutěží se obvykle účastní méně lidí, ale s větší pravděpodobností budou vaše cílová skupina a nadále s vámi budou interagovat. Vezměte si třeba takovou knižní šifru od Martinus. 

Tip: Přečtěte si také 10 tipů, jak zvýšit počet sledujících na instagramu.

 

Jak udělat soutěž na instagramu a facebooku? 

Obecné poučky na vás nemusí vždycky platit a výsledky se můžou u jednotlivých firem a typů soutěží lišit. Můžete to tedy vyzkoušet a vyhodnotit, zda se vám soutěž vyplatila. Nemusíte se jí bát, ale zároveň ji neberte jako nějakou všemocnou spásu.  

Už jste se tedy rozhodli, že do toho jdete. Co teď? 

 

1. Definujte cíl soutěže: 

  • Co chcete soutěží získat? Více sledujících, posílení prodeje, zvýšení povědomí o značce, nebo něco jiného? Podle svého cíle zvolte formu soutěže i nabízenou výhru. 
  • Kdo je vaše cílová skupina? Definujte, koho chcete oslovit a jaké jsou jejich preference. Čím specifičtěji budete cílit, tím větší je šance, že nenaberete nerelevantní sledující. 

Vysavač můžou chtít všichni, ale vstupenky na hokej v Mladé Boleslavi jen někdo. (Nevadí, že vy stadion nevlastníte, ale kupte je či navažte spolupráci, dejte vstupenky do soutěže a oslovte tak cílovku, kterou potřebujete – hokejové fanoušky z Boleslavi, kteří pak půjdou sledovat zápas do vaší hospody). 

 

2. Vyberte vhodnou platformu: 

Facebook, nebo jiná síť? Zvolte vhodnou platformu podle toho, kde se nejvíce pohybuje vaše cílová skupina (v poslední době je populární pořádat soutěž souběžně na facebooku i instagramu). Nebojte se zapojit třeba i YouTube, pokud ho máte. 

 

3. Zvolte atraktivní cenu: 

Vyberte cenu, která bude vaši cílovou skupinu motivovat k účasti. Může to být produkt, služba, exkluzivní sleva nebo cokoliv jiného relevantního. 

 

4. Vytvořte jednoduchá pravidla: 

Soutěž musí být snadno pochopitelná. Proto nevymýšlejte složitosti – pravidla vysvětlete jasně a srozumitelně. V příspěvku jen stručně v bodech, ale na celá podrobně popsaná pravidla, určitě odkažte (kdyby si je někdo chtěl dohledat, a abyste byli právně krytí v případě jakýchkoliv potíží). 

 

5. Vytvořte lákavý vizuál: 

Soutěž by měla na první pohled upoutat pozornost, proto si na jejím vizuálním zpracováním dejte záležet. Snažte se jím vyvolat odpovídající emocionální reakci ve vaší cílové skupině. 

 

6. Propagujte soutěž: 

Organicky pomocí # a sdílení i pomocí placené reklamy. Jak na ni, si přečtete v našem článku

 

7. Interagujte s účastníky: 

Pravidelně reagujte na komentáře a dotazy účastníků soutěže. Jim uděláte radost a potěšíte algoritmus, čímž zvýšíte organický dosah. Pokud soutěž trvá delší dobu, můžete zveřejňovat pravidelné aktualizace týkající se soutěže a povzbuzovat k účasti. 

 

8. Transparentně určete vítěze:

V pravidlech jasně definujte, kdy a jakým způsobem vyhlásíte vítěze. Můžete v přímém přenosu losovat jména (ať už taháním z klobouku nebo pomocí nějakého online generátoru), nebo náhodně vybrat vítěze a označit je v komentářích. Ale ať je to veřejné, transparentní a nikdo vás nemůže osočit, že jste výhru vlastně nikomu nedali. 

Pokud jde o kreativní soutěž, zmiňte, kdo bude vyhodnocovat výtvory soutěžících a při vyhlášení na profilu zveřejněte vítězná díla (zakomponujte do celkových pravidel, že k tomu dávají účastníci svolení).

 

9. Analýza výsledků: 

Pro vás samotné je nejdůležitějším bodem, kterým můžete vyvrátit i námi zmíněná pro a proti, analýza výsledků. Pomohla vám soutěž dosáhnout definovaných cílů? A jaké má v delším horizontu dopady? (To je třeba zmiňovaný pokles enegagement rate.) Pokud jste s výsledky spokojeni, má pro vás pořádání soutěží na instagramu a facebooku smysl. Pokud ne, jděte jinou cestou. 

Tip: Například použijte nostalgický marketing.

 

Dodržujte pravidla dané sociální sítě 

Myslete také na to, že daná síť má svá pravidla a nemůžete si na ní dělat, co se vám zlíbí. To by mohlo vést až k zablokování vašeho účtu, a to je to poslední, co byste chtěli. Pravidla soutěže na facebooku i instagramu si proto pečlivě prostudujte. Ve zkratce: 

 

  • Musíte uvést prohlášení, že pořadatelem jste vy, a ne platforma, na které soutěž zveřejňujete. 
  • V souladu s GDPR uveďte, jak budete nakládat s osobními údaji soutěžících. 
  • Facebook zakazuje, aby součástí pravidel soutěže bylo označování přátel a sdílení soutěžního příspěvku. Pokud to někdo spontánně udělá, bez problému, ale nesmí to být jedno z pravidel pro získání výhry. Psaní komentářů, výzva ke sledování stánky a lajkování je v pořádku. 
  • Pokud je do soutěže zapojený influencer, uzavřete smlouvu o spolupráci
  • Facebookovou soutěž můžete uspořádat jen na firemní stránce

 

Přišel vám článek užitečný? Rad a tipů, jak na marketing máme spoustu, tak sledujte naše sítě Facebook, Instagram nebo LinkedIn, kde je sdílíme. Nebo se hned vrhněte na další články na našem blogu.

 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy