Marketing  |  Přečteno 1298 x
25. 9. 2023

Storytelling při náboru zaměstnanců funguje: To není pohádka, ale fakt

Byl jednou jeden zaměstnavatel, který do svého týmu hledal vhodného kandidáta. Přihlásili se mu tři uchazeči, jejichž životopis se mu líbil. Aby si otestoval, jak je nejlépe získá, rozhodl se využít storytellingu. Čeho dostáhnul?

banner

Všichni milujeme vyprávění – filmy, knihy i historky od známých hltáme jako Homer Simpson koblihy. Příběhy totiž mají magickou schopnost navázat s lidmi spojení na hlubší úrovni, vyvolat emoce a zanechat trvalý dojem. A přesně to je storytelling – vyprávění příběhu. 

Příběhy nás oslovují více než cokoliv jiného 

Zaměstnavatel si nejprve nastudoval nespočty vědeckých zkoumání, které dokazují, že si lidé mnohem lépe pamatují příběhy než fakta – a stejně tak se s nimi snáze ztotožňují. 

 

  • Role emocí: Příběhy v nás vyvolávají silné emoce jako radost, smutek, vztek, strach nebo vzrušení. A emoce jsou jedním z faktorů, které rozhodují o tom, zda se informace vůbec do paměti uloží – a pokud ano, tak za jakých podmínek. Vzpomínky spojené s emocemi si poté lépe vybavíme. Ostatně, pamatujete si spíše poslední film, co jste viděli, nebo číslo sedadla, kde jste seděli? 

 

  • Propojení a smysluplnost: Příběhy mají obvykle jasnou strukturu s úvodem, zápletkou, vyvrcholením, rozuzlením a závěrem, což usnadňuje lidskému mozku organizaci informací. Tato struktura dělá příběhy zapamatovatelnými, protože jsou vnitřně logicky propojené. Oproti tomu holá fakta obvykle propojená nebývají a musíme je nějak dále objasňovat, aby nám dávala smysl. 

 

  • Spojení s realitou: Lidé mají tendenci identifikovat se s postavami nebo situacemi v příbězích. Když se mohou spojit s příběhem na osobní úrovni, snáze se s ním ztotožní a pojmou k němu sympatie (či antipatie), protože jim připomíná vlastní zkušenosti nebo hodnoty

 

  • Nepřímý vliv: Příběhy často obsahují skryté nebo nepřímé zprávy a poučení. Místo toho, aby byla fakta podávána přímo, jsou ukrytá v konkrétních situacích a rozhodnutích postav, což může vést k hlubšímu porozumění a identifikaci s příběhem.

 

To je důvod, proč je storytelling tak silným nástrojem ve vzdělávání, marketingu, ale i v náboru zaměstnanců. Mimo to může vhodný příběh prolomit ledy a zbavit kandidáty psychické nervozity. 


Tip: Podívejte se, jak oslovit uchazeče prostřednictvím sociálních sítí

Storytelling a nábor zaměstnanců 

Zaměstnavatel se tedy rozhodl, že na každého z uchazečů zvolí jinou taktiku a udělá si jednou provždy jasno v tom, jaký nábor je efektivní. 

Poté, co se dostatečně vyptal na jeho zkušenosti a schopnosti, ukazoval prvnímu kandidátovi grafy a tabulky zobrazující prosperitu firmy a básnil o tom, jaká zářná kariéra uchazeče v jejím středu čeká.  

Druhému popisoval rozložení firemní struktury a přidal, co obvykle mají v kantýně dobrého k obědu.

Třetímu vyprávěl historku z posledního teambuildingu, ve které figuroval uchazečův budoucí nadřízený. Ten v ní působil jako člověk do nepohody, na kterého se jde vždy spolehnout, ale zároveň se nebere bůhvíjak vážně. 

Práci přijal třetí uchazeč. 


45 % zaměstnanců považuje atmosféru na pracovišti a firemní kulturu za základ spokojenosti. Příběhy o vaší firmě můžou přilákat talentované jedince, kteří sdílejí vaše hodnoty a cíle. Představí jim vaši firemní kulturu a snáze jim pomůžou zjistit, zda do vašeho kolektivu zapadnou, nebo ne. 


Vyprávění dělá i z velkého korporátu Hynka, Viléma a Jarmilu, se kterými se kandidát zvládne ztotožnit mnohem snáz než se sepsaným souborem firemních hodnot. Důležité je v kandidátech vzbudit pozitivní emoce. 


Tip: Přečtěte si také, jak přimět potenciální uchazeče k odpovědi na vaše e-maily

 

O čem kandidátům vyprávět? 

Témat, která můžete do storytellingu zapojit, je celá řada, ale ne všechna mohou být pro vaši firmu vhodná. Potřebujete vyzdvihnout své silné stránky a ukázat, že je u vás radost pracovat. Vyberte si tedy to, co nejlépe odpovídá charakteru vaší firmy, dané pozici i konkrétnímu uchazeči. Extrovertního obchodníka spíše nalákáte na zajímavé teambuldingy a nezkušeného účetního zase na to, jak si všichni ve firmě pomáhají. 

 

Příběh o založení firmy

Použijte jej, pokud je poutavý a umíte ho dobře prodat. Historie může být úžasně zábavná, pokud přidáte nějaké zajímavé počáteční trable, které jste řešili, jak jste se v tu chvíli cítili nebo co vás motivovalo. Ale může to být také neskutečně nudné a nicneříkající. 


Jako prohlídka na zámku – když vám průvodce říká jen data a jména lidí na obrazech, neodnesete si z toho zhola nic. Když ale vypráví, jak se tehdy lidem žilo, kam chodili na záchod, jak vařili nebo kdo koho miloval, či naopak nenáviděl, hned je to něco jiného. 


Zaměstnavatel by mohl říkat: 


Byli jsme pro ten nápad tak nadšení, že jsem prodal auto a poprosil rodiče, jestli mi nepůjčí. Zpočátku tomu moc nevěřili, ale pak jsme smontovali prototyp a ukázali ho na veletrhu. Byl z toho okamžitě hit, chtělo s námi mluvit asi 10 novinářů a větší firmy nabízely, že od nás produkt odkoupí. Ale my věděli, že tohle je životní příležitost, kterou nesmíme pustit… 

 

Zaměření na hodnoty a kulturu firmy 

Hodně kandidátů osloví příběhy, které ukazují firemní hodnoty, kulturu a jak to v ní opravdu funguje. Když vyprávíte příběhy o tom, jak společně v pátek chodíte na pivo nebo jak každý rok pořádáte vánoční sbírku pro děti z dětských domovů či jak aktivně podporujete vzdělávání zaměstnanců, více tím firmu přiblížíte. 


Sára má obrovský strach z výšek a na posledním teambuildingu jsme ve virtuální realitě museli přejít propast po rozviklané lávce, hrozně se bála. Ale kolegyně ji vzaly za ruce a uklidňovaly ji, až společně přešly. Jejich tým nakonec vyhrál. 


Tip: Jaké 4 teambuildingové aktivity jsou nejlepší?

 

Přiblížení zaměstnanců  

To využil zaměstnavatel v našem příběhu výše. Vyprávění o současných zaměstnancích mohou potenciálním uchazečům poskytnout reálný pohled na to, jaké je pracovat ve vaší firmě. Můžete vyprávět o jejich úspěších a zkušenostech, což může pomoci vytvořit emocionální spojení s týmem, jehož by byl kandidát součástí. 

Příběhy vedoucích pracovníků a výzev, které zdolali, zase mohou motivovat k lepší práci a seberozvoji. 

Například Google se často zaměřuje na příběhy svých zaměstnanců a jejich cestu do firmy. Tím se snaží ukázat, že jde o místo, kde můžete realizovat své ambice. 


Když sem Vašek přišel, byl těsně po škole, neměl žádné zkušenosti a o kolovrátcích nevěděl vůbec nic. Ale Marek se mu svědomitě věnoval a za pár měsíců ho naučil všechno podstatné. Bral ho s sebou na schůzky a ukazoval mu, jak takový produkt prodat. Jasně, ze začátku dělal Vašek i chyby a naštval pár stařenek, ale to se stane, ne? Teď ví o prodeji kolovrátků úplně všechno a vede vlastní tým, do kterého bys nastupovala. 

 

Úspěšné projekty 

Kandidáty, kteří jsou zapálení do svého oboru, zaujmete vyprávěním o zajímavých zakázkách, které jste měli na starost, jak jste je řešili a jaký byl výsledek. Tím poutavě demonstrujete potenciál a schopnosti, které firma má. Lepší než ukazovat grafy. 


Pro modré jahody jsme udělali kampaň, která je propojovala se Šmouly. Byla to nová plodina, kterou jim chtěl Gargamel krást, tak jsme udělali několik spotů, jak ho vždycky převezou a jahody zachrání. Mluvil to Lábus a Kotek, po natáčení s námi šli na pivo, do kterého jsme hodili modrou barvu. Takových věcí tu zažiješ. 


Tip: Může být působivé přiznat i nějaká pochybení a dodat, jak jste se z nich poučili. 

Vyprávějte i mimo pohovor 

Storytelling marketing využívejte v HR průběžně, nejen na pohovoru. Zapojte především sociální sítě a firemní blog. 


Pište o firemních akcích, které proběhly a doplňujete je o autentické fotografie, ať uchazeči vidí, že být součástí vaší party musí být super.  


Dělejte rozhovory se zaměstnanci, kde přiblíží, co jejich pozice obnáší, co se díky ní naučili, proč pracují právě pro vaši firmu a s jakými úskalími se potýkali. Tak dáte nahlédnout do zákulisí a firmy a umožníte kandidátům pochopit, jak to u vás chodí. 


Sdílejte inspirativní příběhy zaměstnanců – třeba těch, kteří jsou s vámi od začátku, nebo těch, kteří přinesli nějakou inovaci.  


Z článků můžete často recyklovat příspěvky na sociální sítě, kde oslovíte širší segment potenciálních uchazečů. HR příspěvky přidávejte především na LinkedIn a Instagram stories nebo Reels. Ale nějaké mějte určitě zahrnuté do strategie pro každou platformu. 


Na LinkedIn se hodí dávat příběhy zaměstnanců, na Instagramu mají větší úspěch nahlédnutí do zákulisí firmy, záblesky z běžného dne ve firmě a teambuildingy. 


Tip: Zjistěte, jaké jsou 4 firemní benefity pro úspěšný nábor

Jak na úspěšný storytelling? 

  1. Nelžete. Budete mít možná tendenci si příběhy různě přikrášlovat, ale myslete na to, že jestli k vám daný kandidát opravdu nastoupí, stejně zjistí, že to bylo jinak a úplně tím ztratíte jeho důvěru. Autentický příběh navíc zaujme mnohem více. 
  2. Pomozte si vizuálem. Zapojte do vyprávění i video, co danou situaci dokreslí, nebo fotku, která výstižně ukáže, co máte na mysli. 
  3. Zaháčkujte pozornost. Úvod a závěr musí být silné. Začněte poutavě, abyste si udrželi kandidátovu pozornost a zakončete silným poučným, zajímavým nebo vtipným rozuzlením. 
  4. Mějte jasno, co chcete říct. Směřujte k jasnému cíli a mějte v hlavně srovnané, proč říkáte to, co říkáte. Jakmile v poselství daného sdělení nemáte jasno, nepochopí to ani kandidát. 
  5. Objasněte kontext. Dokreslete svým vyprávěním i okolnosti nebo prostředí, které se k němu vážou a mohou mít na příběh značný vliv. 
  6. Vyprávějte se zájmem. Přednes je důležitý a vás samotné ten příběh musí bavit, jinak ho nedokážete předat tak, aby zaujal i někoho jiného. Neříkejte ho jako básničku ani ploše a bez zájmu, dejte do toho emoce – vždyť se to celé točí právě kolem nich.  
  7. Zkuste si to. Příběh si předem promyslete a řekněte ho několika lidem, abyste se ujistili, že je vhodně zvolený a pochopitelný. Tak se při pohovoru vyhnete trapné chvilce (tedy přinejmenším téhle…). 

 

Ne každý je rozený vypravěč, ale stejně jako je to u ostatních dovedností, praxí se zlepšuje. Nebuďte tedy zoufalí, pokud vám to zpočátku tolik nepůjde. Zlepšíte se. 

Pokud si nejste jistí, jak na úspěšné vyprávění příběhů a dočetli jste až sem, zvažte, zda nevyužít naše zdatné copywritery k tvorbě textů pro HR marketing. Pro ně totiž vyprávění nikdy nekončí. 

 

 
 
 

Zlepšete svoji akvizici
ještě dnes

Napište nám a my se vám obratem ozveme.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení
4.9 hodnocení
Exkluzivní tipy jen pro vás
Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte přístup k exkluzivním tipům a novinkám, které na blogu nenajdete.
  • 1. neděli v měsíci posíláme shrnutí důležitých novinek ze světa marketingu.
  • Každý měsíc dostanete mailový speciál na témata jako SEO, PPC, obchod, podnikatelské strategie nebo tvorba webu. Najdete v něm konkrétní rady a příklady z praxe od našich specialistů.
  • 2–3× za měsíc vás upozorníme na nejzajímavější články z našeho blogu.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Byl jste úspěšně přihlášen k odběru
Gratulujeme, nyní odebíráte novinky z myTimi.
icon

Mohlo by vás zajímat

Všechny články >
Timi photo
Jan Skovajsa
CEO
zakladatel, CEO a zároveň jeden z investorů myTimi

Ozveme se vám do 24 hodin

Zpráva
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
4.9 hodnocení

Těšte se na výhody

fajfka
Víme, jak růst
fajfka
myTimi už využívá více než 9 679 zákazníků
fajfka
Platíte za výsledky a vždy dopředu víte kolik
fajfka
Na projekty nahlížíme z perspektivy majitele firmy